Szef MEN Dariusz Piontkowski podpisał dwie nowelizacje rozporządzeń w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń –nauczyciel, ponadto lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, a dyrektor może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć.
„Konieczność nowelizacji rozporządzeń wynika z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom objętym indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz dzieciom i młodzieży objętych indywidualnym nauczaniem w czasie pandemii” – czytamy w komunikacie MEN.
Indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń–nauczyciel, lekcja zdalna od 30 do 60 min.🕐, a nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć 📝– to nowe rozwiązania prawne wprowadzone na ten rok szkolny ➡️https://t.co/IReRFVMM1E pic.twitter.com/wuWVUNemsF
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOV_PL) September 7, 2020
W tym roku szkolnym czas trwania godziny lekcyjnej prowadzonej zdalnie będzie mógł wynosić od 30 do 60 minut. Pozostaje jednak zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.
Ponadto dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć. O skróceniu lub wydłużeniu lekcji na odległość zdecyduje dyrektor szkoły.
Poza tym w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualne nie muszą odbywać się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami. Z wnioskiem w tej sprawie muszą zgłosić się do dyrektora przedszkola/szkoły rodzice dziecka lub ucznia albo pełnoletni uczeń.
„Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi dyrektorowi przedszkola lub szkoły zorganizowanie zajęć np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te nadal będą musiały odbywać się w indywidualnym kontakcie nauczyciela lub nauczycieli z dzieckiem lub uczniem” – czytamy w uzasadnieniu. .
Według resortu, zaproponowane rozwiązanie umożliwi np. zorganizowanie wszystkich zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze wskazanym w przepisach nowelizowanych rozporządzeń lub zorganizowanie tych zajęć w wersji mieszanej (częściowo w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i częściowo w inny sposób np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość).
W przepisach wskazano, że jedynie na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor przedszkola lub szkoły może wprowadzić taką organizację zajęć. Taki sposób organizacji zajęć będzie możliwy bez względu na przyjęty model edukacyjny związany z sytuacją epidemiologiczną (stacjonarny, hybrydowy, zdalny).
MEN przypomina, że w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania mogą być prowadzone również w dotychczasowy sposób, w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie dziecka lub ucznia z nauczycielem.
(JK, GN)
Minister Piontkowski o zmianach w nauczaniu indywidualnym i skracaniu lekcji
Nauczanie indywidualne także w formie zdalnej i hybrydowej. MEN nowelizuje przepisy