– Dla nas priorytetem w edukacji jest zmiana w roku 2026 dotycząca nowych podstaw programowych, nowej sylwetki absolwenta i tego wszystkiego co się wiąże z nową szkołą, ale musimy powiedzieć jasno że te zmiany dzieją się każdego dnia – mówiła m.im. Katarzyna Lubnauer wiceszefowa MEN omawiając na środowej konferencji prasowej „Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025″
– Już teraz odchudzamy podstawy programowe – to jest zmiana kosmetyczna, ale ma pomóc nauczycielowi w latach 2024-25 realizować podstawę, w roku 2025 wchodzą dwa nowe przedmioty nauczania (edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna), znika od 1 września br. HiT, przedmiot ideologiczny, który nie dawał realnej edukacji obywatelskiej polskim uczniom. Każdego dnia polska szkoła się zmienia, natomiast co roku ministerstwo wskazuje jakie są jego priorytety. Naszym priorytetem jest przyszłość, dobrostan uczniów i to wszystko co się wiąże z ich dobrym funkcjonowaniem w szkole u szansami na sukces w przyszłości – wskazała wiceszefowa MEN.
🎥 Konferencja prasowa „Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025”
Link do transmisji: 👇https://t.co/bbRu4uXMiQ
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) June 19, 2024
Wśród konkretnych priorytetów MEN w nowym roku szkolnym wymieniła m.in. edukację prozdrowotną, edukację obywatelską, edukację patriotyczną, wspieranie dobrostanu uczniów i ich zdrowia psychicznego, kształtowanie myślenia analitycznego i pracę z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
– Już pierwszy punkt pokazuje zmianę kierunku. W poprzednim roku priorytetem był powrót do kultury antycznej i język łaciński. My stawiamy na edukację prozdrowotną ponieważ uważamy że jest to jedno z największych wyzwań. Chodzi o kondycję młodzieży dotyczącą zarówno zdrowia psychicznego jak i aktywności fizycznej, a także nauki pierwszej pomocy – podkreśliła.
💬 „Kolejny punkt polityki oświatowej to edukacja obywatelska. Edukacja patriotyczna, proobronna jest oczywistym zadaniem szkoły. Priorytetem na nadchodzący rok będzie również wspieranie umiejętności cyfrowych uczniów. Kwestia cyberbezpieczeństwa oraz higieny cyfrowej jest ważnym…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) June 19, 2024
Jak wskazała priorytetem w roku szkolnym 2024/2025 będą też przedmioty ścisłe i przyrodnicze. Podkreśliła, że kluczowe będzie kształtowanie myślenia analitycznego dzięki interdyscyplinarnemu podejściu do nauczania przedmiotów przyrodniczych ze szczególnym naciskiem na edukację w naukach ścisłych, w tym matematycznych.
– Będziemy tworzyć nowe rozwiązania. Uruchamiamy studia podyplomowe i doskonalenie nauczycieli klas I-III, jeśli chodzi o metodykę nauczania matematyki – zaznaczyła wiceminister.
Katarzyna Lubnauer wskazała, że resort chce postawić na wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci i krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie.
💬 „Kolejne zagadnienie pokazuje zmianę celów edukacji. W roku 2024/2025 stawiamy na analityczne myślenie i edukację w dziedzinach nauk przyrodniczych, ze szczególnym naciskiem na nauki ścisłe i matematyczne” – mówiła wiceministra @KLubnauer podczas konferencji prasowej w…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) June 19, 2024
Jednym z kierunków polityki oświatowej państwa będzie również praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
„Chcemy włączyć do systemu polskiej edukacji wszystkich uczniów ukraińskich. Uczniów, którzy jeszcze w tej edukacji nie są. Staje się dla nich edukacja w polskich szkołach obowiązkiem od 1 września 2024 r. W związku z tym szkoły muszą być do tego przygotowane. Muszą nauczyć się pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym” – podkreśliła Lubnauer.
Wiceminister edukacji pytana o wzbudzające kontrowersje w pokojach nauczycielskich zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty, którzy m.in. mają się przyjrzeć sprawowaniu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacji zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty, podkreśliła że resortowi realnie chodzi o pomoc i wsparcie.
– To ma być wsparcie dla nauczycieli w tych szkołach, w których wyniki są niezadowalające w postaci zarówno studiów podyplomowych, które pomogą nauczycielom języków czy matematyki w osiąganiu lepszych rezultatów z uczniami jak i wsparcie dyrektora szkoły w możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli – tłumaczyła. – My już dawno powiedzieliśmy, że kuratoria mają zmienić swoje podstawowe zadania. Mają być organami pomocy i wsparcia dla szkół. I tak też patrzymy na wszystkie zadania nadzorcze. Nie chodzi o to by ktokolwiek był kontrolowany, testowany i karany, tylko chodzi o to aby w pełni wykorzystać wszystkie możliwości doskonalenia nauczycieli również to, że dyrektor ma określoną pulę finansów, żeby pomóc nauczycielom w tym żeby byli jeszcze lepszymi nauczycielami – tłumaczyła Katarzyna Lubnauer.
Komunikat MEN na ten temat można znaleźć tutaj.
Jakie zmiany zapowiada minister Nowacka?
Przypomnijmy, że we wtorek w TVN 24 minister Barbara Nowacka poinformowała, że zleciła prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r.
Zaznaczyła, że „w wyniku dialogu” resort zgodził się na korektę w rozporządzeniu, zgodnie z którą pierwotne założenie, żeby łączyć w grupy w ramach klas: 1-3, 4-8 w szkole podstawowej, zostało zamienione na łączenie w ramach klas: 1-3, 4-6 i 7-8.
Ministra przekazała też, że w jej resorcie „nie ma żadnych prac nad zmianą świadectw”. – Znam różne dyskusje tego dotyczące, ale wiem, że rodzice są do tego megaprzekonani i nie ma takiej atmosfery, żebyśmy zmieniali kwestię pasków – podkreśliła.
Mówiła też, że „listy lektur są jeszcze w rządowej pracy”. – Do końca czerwca ten dokument wróci do MEN i będzie opublikowany. My tę redukcję podstaw programowych przygotowaliśmy i wypuściliśmy z ministerstwa. Robimy redukcję o 20 procent. Po długich dyskusjach, wysłuchaniach publicznych, konsultacjach, decyzja jest taka, że część lektur przesuwamy do czytania we fragmentach – dodała.
– Problem jest w tym, że młodzież nie lubi czytać, ponieważ odrzuca lektury. Jeżeli się zmusza ich do przeczytania całości, to czytają bryki – wskazywała.
– Była dyskusja o „Chłopach”, były propozycje eksperckie, żeby w ogóle wyrzucić (je z listy lektur – red.). Ja się nie zgadzam, bo to ważna lektura. „Chłopi” będą we fragmentach, „Potop” będzie we fragmentach – mówiła Nowacka.
(GN)
Fot: MEN
MEiN wskazało podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
Minister Nowacka: Jedna godzina religii w tygodniu wystarczy