ZNP wystąpił do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z wnioskiem o przekierowanie środków niewykorzystanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego na wsparcie placówek oświatowych przyjmujących dzieci ukraińskie. Poniżej publikujemy list w całości.
„Niezbędne jest przygotowanie do pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego, podręczników, umożliwienie zatrudniania asystentów i wyposażenie dzieci w niezbędne przybory szkolne i inne. Powinien być to obowiązkowy komponent w każdym z projektów skierowanych do tej grupy” – czytamy na stronie ZNP.
Pan Grzegorz Puda
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
Szanowny Panie Ministrze,
w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie i ogromnym kryzysem uchodźczym będącym jego następstwem, zwracamy się z apelem o przekierowanie środków niewykorzystanych w ramach programów operacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego na działania wspierające dla tej grupy.
Takie projekty procedowane w trybie szybkiej ścieżki i możliwości dotyczącej odstępstw od stosowania Wytycznych w zakresie Komitetów Monitorujących na lata 2014-2020 są już zatwierdzane m.in. na Mazowszu. Zwracamy jednak uwagę, że wszystkie tego typu projekty powinny uwzględniać nie tylko środki na zabezpieczenie potrzeb życiowych dla osób przybywających z Ukrainy (koszty związane z pobytem, wyżywieniem, poradnictwem prawnym i psychologicznym), ale także zawierać komponent wsparcia dla placówek oświatowych, które przyjmują dzieci ukraińskie.
Niezbędne jest przygotowanie do pracy nauczycieli języka polskiego jako obcego, podręczników, umożliwienie zatrudniania asystentów i wyposażenie dzieci w niezbędne przybory szkolne i inne. Powinien być to obowiązkowy komponent w każdym z projektów skierowanych do tej grupy.
Wyrażamy też gotowość do pracy nad nowym Programem Komisji Europejskiej na rzecz spójności na rzecz uchodźców w Europie (CARE), który umożliwia państwom członkowskim na udzielanie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych uchodźcom z Ukrainy. Wprowadza on niezbędną elastyczność do zasad polityki spójności na lata 2014–2020 i ma umożliwić szybką realokację środków na takie wsparcie. Komisja Europejska wskazuje także środki z Programu REACT EU jako źródło ich finansowania. Prosimy o możliwość włączenia naszej organizacji w tworzenie koncepcji programów wsparcia w szczególności w zakresie edukacji.
Z poważaniem,
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP
****
Przypomnijmy, że Związek wnioskuje także do MEiN o:
>>przygotowanie odpowiedniej liczby nauczycieli j. polskiego jako obcego
>> zapewnienie odpowiedniej liczby podręczników do nauki j. polskiego jako obcego
>> powszechne zatrudnianie asystentów
>>wyposażenie dzieci uchodźczych w wyprawki i podręczniki za darmo
>> zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wnioskujemy do @MEIN_GOV_PL o
➡️przygotowanie nauczycieli j.polskiego jako obcego
➡️zapewnienie podręczników do j.pol jako obcego
➡️zatrudnianie asystentów
➡️wyposażenie dzieci uchodźczych w wyprawki i podręczniki za darmo
➡️zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej pic.twitter.com/xEDvKpGe6b— ZNP (@ZNP_ZG) March 11, 2022
ZNP złożył także poprawki do ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, które dotyczą:
>> przyznania prawa do wyprawki szkolnej dla dzieci ukraińskich,
>> wynagradzania nauczycieli, którzy realizują zajęcia z dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy,
>> możliwości podjęcia pracy przez nauczycieli przebywających na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym, również w innych niż szkoła lokalizacjach prowadzenia zajęć dla dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy.
(GN)
Związek wystąpił do szefa MEIN ws. edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy. Lista postulatów
Szkoły będą mogły zatrudniać ukraińskich nauczycieli. Pod jednym warunkiem
Ustawa o pomocy uchodźcom z Ukrainy przyjęta przez Sejm. Zmiany obejmą m.in. szkoły i przedszkola