Wybory parlamentarne już za nieco ponad dwa tygodnie. O ich wyniku zdecydują kobiety?

Kampania wyborcza w Polsce wkracza w decydującą fazę. Za kilkanaście dni Polki i Polacy pójdą do urn. Wszystko wskazuje na to, że to kobiety mogą zdecydować o wyniku tych wyborów, stanowią one bowiem 53 proc. elektoratu. To do nich skierowane jest też najwięcej kampanii profrekwencyjnych. Nie brakuje w nich wątków edukacyjnych. Wolna Szkoła prowadzi np. kampanię: „Zmieńmy szkołę na dobre! 15 października”.

Według sondażu IBRiS dla „Rzeczpospolitej” i RMF FM zdecydowana większość wyborców nie zmienia swoich preferencji wyborczych, co oznacza, że nie działają na nich obietnice wyborcze i afery. Ponad 80 proc. respondentów przez ostatnie sześć miesięcy nie zmieniło zdania co do tego, na kogo odda głos 15 października. Wśród niezdecydowanych większość stanowią kobiety, a więc to one zdecydują, kto będzie rządził naszym krajem.

Kobiety to najbardziej niezdecydowana część elektoratu i największa, biorąc pod uwagę, że stanowią ponad połowę wyborców. Fundacja Batorego, Wielka Koalicja za Równością i Wyborem, grupa Kobiety na Wybory zrzeszająca blisko 40 organizacji kobiecych i przede wszystkim partie opozycyjne oraz Strajk Kobiet prowadzą akcje mobilizujące kobiety do głosowania.

Kobiet w wieku wyborczym jest ponad 1,4 mln więcej niż mężczyzn (16,151 mln kobiet vs 14,701 mln mężczyzn). Jednak potencjał wyborczy kobiet bywa obniżany ze względu na ich znacząco niższą deklarowaną chęć udziału w wyborach. To szczególnie widoczne w grupie kobiet młodszych. Mobilizacja grupy młodych kobiet do udziału w głosowaniu jest bardzo ważna dla budowania partycypacji wyborczej, gdyż stanowią one aż ponad 3 mln wyborców.

Dlatego to do kobiet adresowanych jest najwięcej kampanii zachęcających do głosowania.  „Kobiety mają głos”, „Dziewczyny mają głos”, „Kobiety na wybory”, „Wspieram sukces kobiet” – jest coraz więcej organizacji, haseł i pomysłów, by zachęcić kobiety do głosowania. By uwierzyły, że hasło „nic o nas bez nas” jest właśnie o nich i dotyczy wyborów do Sejmu i Senatu.

Do aktywnego udziału w nadchodzących wyborach ma przekonać kobiety ruszająca właśnie kampania profrekwencyjna „To Twój Wybór”, zainicjowana przez Inicjatywę Głos Kobiet, grupę organizacji społecznych działających na rzecz ochrony i promocji praw kobiet.

Samorządy i osoby publiczne włączają się w społeczną kampanię profrekwencyjną Unii Metropolii Polskich, która odbywa się pod hasłem #NieŚpijBoCięPrzegłosują. W konferencji inaugurującej kampanię w Warszawie wzięli udział przedstawicielki i przedstawiciele miast i organizacji samorządowych. Obok nich stanęły osoby znane i aktywne w przestrzeni publicznej. Z Gdańska, gdzie kampania powstała, przyjechał także budzik, który odlicza czas do wyborów.

Wolna Szkoła prowadzi kampanię: „Zmieńmy szkołę na dobre! 15 października”.

„Chcesz zmienić szkołę na dobre? Szansa na to jest na wyciągnięcie ręki. Zróbmy to razem. Nie zostawaj w domu 15 października – weź udział w wyborach. Napisz o jakiej szkole marzysz i oznacz nas. Sprawdzaj, co się w edukacji dzieje, reaguj na fakenewsy, komentuj w mediach społecznościowych treści, które mijają się z prawdą. Noś symbol ekierki, wrzuć ją w swoje media społecznościowe” – apeluje organizacja.

(GN)

Apel Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego do członków społeczności akademickiej ws. wyborów parlamentarnych

Trwa kampania wyborcza. Partie licytują się także na obietnice edukacyjne. Co proponują?

Alarm dla polskiej szkoły. Odezwa byłych członków kierownictwa ZNP: Ratujmy edukację – mamy siłę, by tego dokonać – jako wyborcy