ZNP i FZZ razem o zmianach w Karcie Nauczyciela, które forsuje MEiN. Oświatowa „Solidarność” nie przyjęła zaproszenia

Zanim zaczniemy mówić o zwiększonym wymiarze czasu pracy, zwiększonych obciążeniach, o ocenie pracy, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie o wysokość wynagrodzeń nauczycieli – podkreślił Sławomir Broniarz, prezes ZNP po spotkaniu z przedstawicielami Forum Związków Zawodowych. – ZNP i FZZ zawiesiły swój udział w obradach Zespołu ds. statusu zawodowego w oświacie, który zajmuje się zmianami w Karcie Nauczyciela. Nie wyobrażamy sobie możliwości pracy w takiej formule, którą zaproponował minister Czarnek – przypomniał prezes ZNP.

–  Domagamy się dwustronnych rozmów z rządem, między oświatowymi związkami zawodowymi, a MEiN. Jeżeli pan prezydent jako patron dialogu społecznego zechciałby patronować takiej formule rozmów, to będziemy zadowoleni – dodał prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Przypomnijmy, że 24 czerwca br. Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił do kierownictwa Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania  NSZZ „Solidarność” oraz Forum Związków Zawodowych z prośbą o spotkanie w celu uzgodnienia wspólnych działań trzech central związkowych w zakresie prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. W czwartek 1 lipca br. w siedzibie FZZ doszło do takiego spotkania, ale bez udziału oświatowej „Solidarności”, która – jak poinformowano – nie przyjęła zaproszenia.

Na wspólnej konferencji prasowej poza prezesem ZNP wystąpił Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego „Solidarność-Oświata” wchodzącego w skład FZZ. „Solidarność”, która także zrezygnowała z udziału w pracach zespołu ds. statusu organizowała z kolej w czwartek pikietę przed MEiN.

– Absolutnie nie akceptujemy propozycji ministra Czarnka w zakresie metodologii zwiększania wynagrodzeń, bo to jest przekładanie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej. Rzeczywistym sprawdzianem intencji ministra będzie to, co pojawi się w budżecie na 2022 rok w kontekście wzrostu wynagrodzeń nauczycieli – zaznaczył Sławomir Broniarz.

– Nie ma innej grupy zawodowej, która godziłaby się na to by dokładać jej zadań, a jednocześnie nie odpowiadać na fundamentalne pytanie: ile to będzie kosztowało? – podkreślił prezes ZNP. Transmisję online z briefingu prasowego można obejrzeć na Facebooku ZNP.

Kilka dni temu Prezydium ZG ZNP ewentualny  powrót do rozmów ws. statusu zawodowego pracowników oświaty uzależniło od przedstawienia przez stronę rządową założeń budżetowych na oświatę na rok 2022, a także jednoznacznej deklaracji dotyczącej powiązania wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli ze średnią płacą w gospodarce narodowej, a nie jak proponuje rząd – z tzw. minimalnym wynagrodzeniem.

(JK, GN)

List ZNP do liderów „Solidarności” i FZZ ws. prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty

Prezydium ZG ZNP stawia warunki ws. powrotu do rozmów na temat statusu zawodowego pracowników oświaty