ZNP napisał do premiera ws. działań MEN. „Dyskryminowanie związku zawodowego, który w tym roku obchodzi swoje 115. urodziny”

„Ostatnie miesiące pokazały, że minister edukacji wprowadza rozporządzenia dotyczące rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach – bez konsultacji i możliwości wydania opinii przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Odczytujemy to jako dyskryminowanie związku zawodowego, który w tym roku obchodzi swoje 115. Urodziny” – czytamy m.in. w liście Związku Nauczycielstwa Polskiego do premiera Mateusza Morawieckiego.

ZNP protestuje wobec działań ministra edukacji Dariusza Piontkowskiego, który „wykorzystuje sytuację związaną z zagrożeniem epidemicznym do prowadzenia pozorowanego dialogu ze Związkiem”.

„Stosowanie przez ministra Dariusza Piontkowskiego swoistej retoryki i nazywanie Związku Nauczycielstwa Polskiego grupą polityczną jest nieuprawnione i stanowi poważne nadużycie” – podkreślono.

Ponadto zastrzeżenia ZNP budzi tryb pracy nad ostatnim rozporządzeniem w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.

„Naszym zdaniem minister Dariusz Piontkowski złamał ustawowe zapisy dotyczące konieczności uzgadniania ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli rozporządzeń przewidzianych ustawą Karta Nauczyciela, a więc również rozporządzenia kształtującego wynagrodzenia nauczycieli” – zaznacza ZNP.

„Za niedopuszczalny uznajemy również przyjęty przez ministra Dariusza Piontkowskiego tryb pracy Zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli powołanego przez Ministra Edukacji Narodowej w roku 2016. Nieprzesłanie materiałów (mimo dwukrotnego monitu), mających być przedmiotem obrad Zespołu w dniu 27 sierpnia, a następnie prezentowanie ich podczas posiedzenia Zespołu, to wyraz lekceważącej postawy ministra edukacji wobec partnerów społecznych” – czytamy.

ZNP konkluduje, że w obecnej sytuacji potrzebny jest dialog i daleko idąca współpraca związków zawodowych z przedstawicielem rządu, „dlatego oczekujemy od Pana Premiera podjęcia zdecydowanych działań wobec Ministra Edukacji Narodowej”

(JK, GN)

Obradował zespół ds. statusu zawodowego. Krzysztof Baszczyński: O czym my rozmawiamy, gdy płoną lasy?

ZNP w liście do premiera protestuje przeciwko trybowi konsultacji projektu rozporządzenia płacowego nauczycieli

Dostęp do testów i szczepień, doprecyzowanie wytycznych? MEN nie widzi takiej potrzeby. Piontkowski o 13 propozycjach ZNP