ZNP zorganizował Nadzwyczajną Radę Pedagogiczną ws. lex Czarnek. ”Chcemy weta!”, „Prezydencie nie podpisuj!”

„Nie podpisuj, nie podpisuj!”, „Chcemy weta!”, „Edukacja, wspólna sprawa!” „Wolna szkoła!”, Lex Czarnek mówimy NIE” – skandowali uczestnicy Nadzwyczajnej Rady Pedagogicznej ws. lex Czarnek, którą zorganizował przed Pałacem Prezydenckim Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zgromadzeni przez aklamację przyjęli specjalną uchwałę wyrażając negatywną opinię w sprawie uchwalonej przez Sejm 13 stycznia 2022 r. ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe (tzw. lex Czarnek) i zwrócili się do prezydenta Andrzeja Dudy z wnioskiem o jej zawetowanie. Mimo zaproszenia ani prezydent, ani pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda nie wyszli do pikietujących.

Pikieta rozpoczęła się od sprawdzenia obecności. „Czy są nauczyciele?” – zagaiła jedna z prowadzących zgromadzenie. Odpowiedziało jej gromkie: „Taaak”. Dalej swoją obecność potwierdzali po kolei rodzice, babcie i dziadkowie, uczniowie, związkowcy, samorządowcy, w końcu – zatroskani o los polskiej edukacji, czyli grupy, w które uderza lex Czarnek.

„To ostatni moment, by próbować powstrzymać wejście w życie nowych przepisów. Podczas Rady Pedagogicznej przedstawimy argumenty, dlaczego warto zawetować ustawę lex Czarnek” – tak ZNP zachęcał do udziału w Nadzwyczajnej Radzie Pedagogicznej. Przyjechali nauczyciele i przedstawiciele Związku z całej Polski. Naprzeciwko pałacu ustawiono niewielką scenę dla przemawiających, powiewały związkowe sztandary.

– Słońce jest po naszej stronie – żartował prezes ZNP Sławomir Broniarz, gdy na moment się rozpogodziło. – Chcielibyśmy, żeby także prezydent był po naszej stronie – podkreślił i nawiązał od razu do zaproszenia pary prezydenckiej na posiedzenie rady. – Wydaje się, że pierwsza dama ma wiele do odegrania i zrealizowania. Biorąc pod uwagę fakt, że pani prezydentowa może zachcieć kiedyś wrócić do zawodu nauczycielki, to będzie zapewne miała do czynienia z kimś takim jak małopolska kurator oświaty. Samo w sobie nie napawa to optymizmem, ale dlatego także prezydentowa powinna być po naszej stronie – zwrócił uwagę prezes ZNP.

Nadzwyczajna Rada Pedagogiczna na temat lex Czarnek: Prezydencie, nie podpisuj!

„Z uznaniem przyjmujemy Pani zainteresowanie ustawą – Prawo oświatowe przygotowaną przez ministra edukacji Przemysława Czarnka, która wprowadza nowe rozwiązania w zakresie ustrojowego podziału kompetencji organów prowadzących szkoły i wykracza poza kompetencje kuratora oświaty jako organu nadzoru pedagogicznego. Wierzymy, że edukacja jest naszym dobrem wspólnym i możemy rozmawiać ponad podziałami o najlepszych rozwiązaniach dla uczniów i uczennic” – czytamy w liście ZNP do Pierwszej Damy Agaty Kornhauser-Dudy.

„Wierzymy, że prezydent Andrzej Duda zawetuje ustawę nowelizującą prawo oświatowe i tym samym przychyli się do głosu wielu środowisk, w tym Związku Nauczycielstwa Polskiego czy akcji „Wolna Szkoła”, negatywnie opiniujących zawarte w niej niekorzystne dla szkoły i jej uczniów rozwiązania” – wskazano.

Sławomir Broniarz w swoim wystąpieniu nawiązał do znanych słów Mariana Turskiego i apelował, by nauczyciele nie byli obojętni na zmiany, które forsuje szef MEiN Przemysław Czarnek, bo ich konsekwencje poniosą uczniowie. – Jeżeli dyrektor liceum w Warszawie zachce zaprosić Igę Świątek, by spotkała się z uczniami i opowiedziała o swojej pasji do tenisa, to będzie musiał zabiegać o to dwa miesiące wcześniej i czekać 30 dni aż kurator wyda opinię. To przecież absurd – zaznaczył.

– Gorąco apeluję. Nie bądźmy obojętni wobec tego co się dzieje. Nawet jeżeli pan prezydent nie podzieli naszego zdania i podpisze tą ustawę, to pamiętajmy, że jej realizacja zależy tylko i wyłącznie od nas nauczycieli. Mamy moralny obowiązek chronić uczniów przed skutkami tej ustawy – podkreślił Sławomir Broniarz, ale zaraz wezwał prezydenta do zawetowania lex Czarnek „choćby w interesie swoim i małżonki, choćby w interesie tych nauczycieli, którzy na co dzień doświadczają działania pani kurator Nowak.”

Ewa Leonowicz, nauczycielka II LO im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, wskazywała, że szkoła musi być miejscem dialogu. – Nauczyciel to nie jest wróg ucznia, a lex Czarnek właśnie w ten sposób antagonizuje uczniów, rodziców i nauczycieli – oceniła. – Nie możemy dopuścić do tego, by szkoła wypuszczała uczniów uformowanych według wizji jednego człowieka, czy jednej organizacji – ostrzegała.

Zapraszamy do głosowania w naszej ankiecie:

Prezydent RP ma czas do 3 marca br. na podjęcie decyzji w sprawie ustawy lex Czarnek. Nauczycielu, jakiej decyzji się spodziewasz?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Mirosław Kozik, nauczyciel z Pszczyny i przewodniczący Śląskiego Okręgowego Klubu Młodego Nauczyciela, pochwalił się, że w ciągu kilku dni zebrał ponad 6,3 tys. podpisów pod petycją do prezydenta ws. weta do lex Czarnek.

– Karl Sagan w jednej ze swoich książek napisał, że „cywilizacje wychodzą w kosmos albo giną”. I ten cytat moglibyśmy sparafrazować, bo ten kosmos to szkoła otwarta, wolna, tolerancyjna, ucząca krytycznego i logicznego myślenia. Takiej szkoły chcemy, a lex Czarnek jest jej całkowitym zaprzeczeniem – mówił. – Lex Czarnek to powolna śmierć publicznej edukacji – podkreślił. I apelował  do prezydenta o weto cytując Sagana: „Żądamy odwagi!”

Przewodniczący Centralnego Klubu Młodego Nauczyciela ZNP Szymon Lepper ocenił, że lex Czarnek zasadza się na pozorowanym dialogu i strachu. – Podobnie było przy likwidacji gimnazjów – przypomniał. – Zmiany są forsowane wyłącznie w oparciu o przekonania i wyobrażenia tych, którzy chcą je wcielić w życie. – Wierzę, jednak że refleksja pojawi się u prezydenta – apelował.

– Lex Czarnek jest bowiem reformą strachu, reformą, która w sposób systemowy ma wprowadzić strach do szkół. Ten strach ma spowodować, że my nauczyciele mamy rezygnować z nauczania opartego o tolerancję, szacunek, akceptację innego człowieka. Z drugiej strony mają bać się także dyrektorzy – tłumaczył Lepper.

– Wydaje mi się jednak, że ten strach, to jest głównie strach rządzących, bo to oni boją się, że nie da się manipulować uczennicami i uczniami, że nauczyciele nie mają zamiaru uczestniczyć w produkowaniu nowego sortu wyborców – podkreślił. – Strach wiedzie do gniewu, gniew do nienawiści, nienawiść prowadzi do cierpienia, dlatego chciałbym, żeby prezydent pokazał, że nie kieruje nim strach – wzywał.

– Na  radach pedagogicznych pojawiają się też goście – zagaiła Iga Kazimierczyk reprezentująca koalicję „Wolna Szkoła”. – Lex Czarnek jest oparty na kłamstwie i oszustwie – podkreśliła, a polską szkołę porównała do pacjenta leżącego z Covid-19 w szpitalu pod respiratorem. – Lex Czarnek to elektrowstrząsy! Czy pani minister chce leczyć polską szkołę elektrowstrząsami?- pytała. Cytowała też słowa Michała Rusinka: „Prezydencie, bądź odważny, bądź atletą, w sprawie lex Czarnek powiedz weto”.

Arkadiusz Boroń, prezes Okręgu Małopolskiego ZNP opowiadał o pracy kurator Nowak, która umieściła m.in. ZNP na tzw. czarnej liście organizacji szkodliwych dla szkół i atakuje Związek w artykułach. – Nie może być tak, że kurator oświaty zachowuje się jak czynny polityk – podkreślił i przypomniał, że ZNP przygotował wniosek o odwołanie Barbary Nowak ze stanowiska.

O weto do lex Czarnek jako kobieta, matka i Polka apelowała też Sylwia Żmudka, wiceprezes Zarządu Okręgu Małopolskiego ZNP.

Urszula Woźniak z Zarząd Głównego ZNP cytowała samego Czarnka: „Przez polską szkołę nie przeszedł jeszcze huragan lewackiej, neomarksistowskiej rewolucji kulturowej i seksualnej. Huragan ten pojawił się już niestety w instytucjach kultury oraz na uczelniach wyższych”.

– Jakkolwiek groteskowo brzmią te słowa, to wypowiedział je polski minister edukacji i nauki w XXI wieku domagając się urzędowego obowiązku ochrony moralności, ale moralności w jego rozumieniu, Ba, domagając się ścigania winnych rzekomej demoralizacji – mówiła Urszula Woźniak.

Przypomniała, że szef MEiN złożył zawiadomienia do prokuratury wobec trzech samorządów. Ostrzegła, że ze szkół publicznych będą odchodzić nauczyciele i uczniowie. Zwróciła też uwagę na to co dzieje się w krakowskim teatrze, który wystawił „Dziady” w wersji, która nie spodobała się nowym strażnikom moralności.

Dorota Łoboda, reprezentująca środowisko rodziców, zaznaczyła, że szkoła nie jest „ani lewacka ani prawacka” i nie należy też do Przemysława Czarnka. Przypomniała też, że 71 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (sondaż IBRIS dla „Rzeczpospolitej” – przyp. red) chce żeby prezydent zawetował lex Czarnek.

Marcin Domin, nauczyciel i prezes Oddziału ZNP w Nowym Targu, wypowiedział się jako tata 7 -letniego Antosia, który we wrześniu pójdzie do I klasy i 11-letniej Julii, która uczy się w V klasie. – W ich imieniu apeluję do prezydenta o zawetowanie zmian w ustawie prawo oświatowe. Nie chcę aby moje dzieci uczyły się w szkole kontrolowanej politycznie i światopoglądowo przez urzędnika mianowanego przez rząd czyli kuratora oświaty. To prowadzi do centralizacji oświaty. A szkoła centralnie sterowana umrze – ostrzegł.

Przyjęto przez aklamację specjalną uchwałę Nadzwyczajnej Rady Pedagogicznej wraz z opinią do niej. Dokumenty te organizatorzy pikiety postanowili złożyć w Kancelarii Prezydenta wraz z petycją Mirosława Kozika w sprawie weta do lex Czarnek. Przewodniczący Klubu Młodego Nauczyciela Okręgu Śląskiego ZNP i nauczyciel chemii z Pszczyny zebrał pod swoją petycją ponad 6,3 tys. podpisów.

W opinii do uchwały w pierwszej kolejności rada zwróciła uwagę na naruszenie przez lex Czarnek kompetencji organów prowadzących szkoły. „Większość zaproponowanych zmian narusza zakres ustrojowego podziału kompetencji organów prowadzących i nadzorujących szkoły oraz wykracza zdecydowanie poza kompetencje kuratora oświaty jako organu nadzoru pedagogicznego” – podkreślono m.in. w opinii do uchwały.

„Bez wątpienia wprowadzone rozwiązania stanowią próbę scentralizowania zarządzania oświatą i powrót do rozwiązań, którym obca była idea samorządności i demokratyzacji życia szkoły, a ich wdrożenie prowadzi do odebrania organom prowadzącym i kierownictwu szkół autonomii i realnej możliwości wpływu na jakość pracy szkół i placówek” – podkreślono.

Jak czytamy „uznać należy, że w obecnym kształcie zaproponowane rozwiązanie stanowi swoistą uzurpację kompetencji w odniesieniu do kuratora oświaty kosztem ustawowych uprawnień organów prowadzących szkoły”. „Takie rozwiązanie jest całkowicie sprzeczne z przyjętym w latach 90. ustrojem systemu oświaty, polegającym na decentralizacji zadań państwa” – wskazano.

W części opinii dotyczącej ograniczenia kompetencji rady szkoły i rady rodziców, rada zaznacza, że nowelizacja zmierza do wprowadzenia urzędowej kontroli działalności stowarzyszeń i innych organizacji, a także zdecydowanego sformalizowania procedury, co może zmierzać do ograniczenia wspierania systemu oświaty przez stowarzyszenia i inne organizacje – w sposób sprzeczny z podstawowymi zasadami działania systemu oświaty.

„Nowelizacja ogranicza prawo rodziców do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami. Należy zauważyć, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego prawo rodziców jest podmiotowe o charakterze przyrodzonym i naturalnym i nie może pochodzić z nadania państwowego” – wskazano.

ZNP zwraca też uwagę na naruszenie zasady proporcjonalności. Ma to związek z przepisami “lex Czarnek”, które pozwolą na pozyskanie danych osobowych i dziedzinowych nauczycieli przez ZUS w celu prowadzenia analiz przyczyn nieobecności nauczycieli w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego lub czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby oraz przygotowywania badań, prognoz i opracowań dotyczących nieobecności nauczycieli w pracy wskutek choroby.

„Zaproponowane rozwiązanie zdaniem ekspertów narusza zasadę proporcjonalności, która szczególny nacisk kładzie na adekwatność celu i środka użytego do jego osiągnięcia. Zbieranie tak szerokich danych osobowych może być oceniane jako naruszające zasady ochrony danych osobowych w kontekście zindywidualizowanym” – czytamy m.in. w opinii Rady.

(JK, GN)

Sondaż: Prawie 60 proc. badanych za wetem prezydenta do lex Czarnek

Już ponad 5 tysięcy podpisów pod petycją nauczyciela z Pszczyny ws. weta do lex Czarnek

Sejm zagłosował nad lex Czarnek. Ustawa w rękach prezydenta