– Zdecydowaliśmy, że wobec właściwie całkowitej porażki wychowania do życia w rodzinie – a WDŻ coraz cześciej jest przedmiotem, na który uczniowie nie chodzą, a w niektórych technikach nawet nie jest uruchamiany, bo nie ma chętnych – najwyższy czas wprowadzić przedmiot, który realnie omawia wszystkie aspekty związane ze zdrowym życiem i ze zdrowiem człowieka – mówiła m.in. w Sejmie wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer przedstawiając na posiedzeniu połączonych Komisji Edukacji i Nauki i Komisji ds. Dzieci i Młodzieży informację MEN na temat przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac nad wprowadzeniem nowego przedmiotu edukacja zdrowotna
Posłowie i posłanki PiS oburzali się na początku posiedzenia komisji, że udziału w nim odmówiono organizacjom społecznym rodziców, które protestują przeciwko wprowadzeniu nowego przedmiotu i straszą „seksualizacją” dzieci.
– Mam wrażenie, że nie czytając całej podstawy do edukacji zdrowotnej chcielibyście ją sprowadzić tylko do edukacji seksualnej, ale nawet z punktu widzenia osób, które podzielają wasze wartości nowy przedmiot jest potrzebny. Broni go np. redaktor Tomasz Terlikowski (konserwatywny publicysta – przyp.red), który zauważa potrzebę realnego działania jeśli chodzi właśnie o edukację seksualną – zwróciła się do opozycji Katarzyna Lubnauer.
ANKIETA GŁOSU. Stwórz razem z nami ranking zmian w edukacji w 2025 r.! Co MEN powinno zrobić?
Wiceszefowa MEN zastrzegła też, że w podstawie programowej do edukacji zdrowotnej znajduje się 11 działów tematycznych, a w pracach nad nią poza MEN uczestniczyły resorty: zdrowia oraz sportu i turystyki.
Wiceminister edukacji podkreśliła też, że nastolatki potrzebują rzetelnej wiedzy dotyczącej seksu, bo informacje na ten temat czerpią niestety najczęściej z internetu, a konkretnie ze stron z pornografią.
– Edukacja zdrowotna to jest najlepsza szczepionka przeciwko złemu dotykowi, nieprawdziwym informacjom, zagrożeniom które czyhają w przestrzeni internetowej, ale również otyłości, zaburzeniom żywienia, autoagresji, braku poczucia bezpieczeństwa związanego ze zdrowiem psychicznym, niskiego poziomu aktywności fizycznej – wyliczała Katarzyna Lubnauer.
Przypomnijmy, że edukacja zdrowotna będzie realizowana obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Wymiar przedmiotu wyniesie 1 godzinę tygodniowo w klasach IV-VIII szkół podstawowych (w klasach VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego z uwagi na egzamin ósmoklasisty) oraz 2 godziny w klasach I-III w liceach ogólnokształcących.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej składa się z takich działów jak: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (szkoła podstawowa), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień i system ochrony zdrowia (szkoły ponadpodstawowe).
O założeniach edukacji zdrowotnej pisaliśmy ostatnio w Głosie Nauczycielskim.
📢@MEN_GOVPL prowadzi do 21 listopada #konsultacje publiczne projektu podstawy programowej przedmiotu #edukacjazdrowotna
▶️O tym jak ma wyglądać nauczanie nowego przedmiotu – wg projektu #MEN – przeczytacie w @GNauczycielski 46/2024#nowości #oświata #GNhttps://t.co/TctVtBB4KM— Głos Nauczycielski (@GNauczycielski) November 19, 2024
Nowy przedmiot będzie mógł być nauczany przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologów oraz przez nauczycieli, którzy ukończyli studia lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Wiceszefowa MEN mówiła m.in. o bezpłatnych studiach podyplomowych dla nauczycieli, którzy będą chcieli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna. – Jako ministerstwo uruchamiamy bezpłatne studia podyplomowe, które mogą podjąć nauczyciele. Będą one uruchomione w II semestrze roku akademickiego 2024/2025. Chcemy, żeby były one dostępne w kilku miejscach w Polsce, bo uważamy, że bardzo ważne, żeby dostęp do nich nie był tylko w Warszawie ale też w innych województwach – mówiła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
Posiedzenie komisji można obejrzeć tutaj
(GN)
Zapraszamy do głosowania w ankiecie GN – można wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi!
Kolejny nowy przedmiot w szkołach. Od 1 września 2025 edukacja zdrowotna zastąpi WDŻ