Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer przedstawiła w Sejmie informację MEN na temat wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej

– Zdecydowaliśmy, że wobec właściwie całkowitej porażki wychowania do życia w rodzinie – a WDŻ coraz cześciej jest przedmiotem, na który uczniowie nie chodzą, a w niektórych technikach nawet nie jest uruchamiany, bo nie ma chętnych – najwyższy czas wprowadzić przedmiot, który realnie omawia wszystkie aspekty związane ze zdrowym życiem i ze zdrowiem człowieka – mówiła m.in. w Sejmie wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer przedstawiając na posiedzeniu połączonych Komisji Edukacji i Nauki i Komisji ds. Dzieci i Młodzieży informację MEN na temat przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac nad wprowadzeniem nowego przedmiotu edukacja zdrowotna

Posłowie i posłanki PiS oburzali się na początku posiedzenia komisji, że udziału w nim odmówiono organizacjom społecznym rodziców, które protestują przeciwko wprowadzeniu nowego przedmiotu i straszą „seksualizacją” dzieci.  

– Mam wrażenie, że nie czytając całej podstawy do edukacji zdrowotnej chcielibyście ją sprowadzić tylko do edukacji seksualnej, ale nawet z punktu widzenia osób, które podzielają wasze wartości nowy przedmiot jest potrzebny. Broni go np. redaktor  Tomasz Terlikowski (konserwatywny publicysta – przyp.red), który zauważa potrzebę realnego działania jeśli chodzi właśnie o edukację seksualną – zwróciła się do opozycji Katarzyna Lubnauer.

ANKIETA GŁOSU. Stwórz razem z nami ranking zmian w edukacji w 2025 r.! Co MEN powinno zrobić?

Wiceszefowa MEN zastrzegła też, że w podstawie programowej do edukacji zdrowotnej znajduje się 11 działów tematycznych, a w pracach nad nią poza MEN uczestniczyły resorty: zdrowia oraz sportu i turystyki. 

Wiceminister edukacji podkreśliła też, że nastolatki potrzebują rzetelnej wiedzy dotyczącej seksu, bo informacje na ten temat czerpią niestety najczęściej z internetu, a konkretnie ze stron z pornografią.

– Edukacja zdrowotna to jest najlepsza szczepionka przeciwko złemu dotykowi, nieprawdziwym informacjom, zagrożeniom które czyhają w przestrzeni internetowej, ale również otyłości, zaburzeniom żywienia, autoagresji, braku poczucia bezpieczeństwa związanego ze zdrowiem psychicznym, niskiego poziomu aktywności fizycznej – wyliczała Katarzyna Lubnauer. 

Przypomnijmy, że edukacja zdrowotna będzie realizowana obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Wymiar przedmiotu wyniesie 1 godzinę tygodniowo w klasach IV-VIII szkół podstawowych (w klasach VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego z uwagi na egzamin ósmoklasisty) oraz 2 godziny w klasach I-III w liceach ogólnokształcących.

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej składa się z takich działów jak: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (szkoła podstawowa), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień i system ochrony zdrowia (szkoły ponadpodstawowe).

O założeniach edukacji zdrowotnej pisaliśmy ostatnio w Głosie Nauczycielskim.

Nowy przedmiot będzie mógł być nauczany przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologów oraz przez nauczycieli, którzy ukończyli studia lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Wiceszefowa MEN mówiła m.in. o bezpłatnych studiach podyplomowych dla nauczycieli, którzy będą chcieli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna.  – Jako ministerstwo uruchamiamy bezpłatne studia podyplomowe, które mogą podjąć nauczyciele. Będą one uruchomione w II semestrze roku akademickiego 2024/2025. Chcemy, żeby były one dostępne w kilku miejscach w Polsce, bo uważamy, że bardzo ważne, żeby dostęp do nich nie był tylko w Warszawie ale też w innych województwach – mówiła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

Posiedzenie komisji można obejrzeć tutaj

(GN)

Zapraszamy do głosowania w ankiecie GN – można wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi!

RANKING ZMIAN 2025. Najważniejsze zadania dla MEN w przyszłym roku to... (można wybrać trzy odpowiedzi)

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Kolejny nowy przedmiot w szkołach. Od 1 września 2025 edukacja zdrowotna zastąpi WDŻ

MEN konsultuje zmiany w ramowych planach nauczania m.in. w związku z planami wprowadzenia edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej

MEN skierowało do konsultacji publicznych projekty rozporządzeń ws. podstaw programowych do edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej