Systemowo powiązać wynagrodzenia nauczycieli ze średnią krajową (projekt ZNP), podnieść wynagrodzenia nauczycieli (podwyżka a nie waloryzacja) oraz poprawić warunki pracy w szkołach i placówkach (zmiany systemowe) – to trzy najważniejsze zadania dla rządzących według czytelników Głosu Nauczycielskiego. Zakończyło się głosowanie w naszej ankiecie w sprawie rankingu zmian w edukacji w 2025 roku.
Koniec roku to czas podsumowań. Zaczynaliśmy ten rok oczekując na uporządkowanie sytemu edukacji po pseudoreformach i licznych szkodliwych zmianach wprowadzonych przez poprzedników obecnej ekipy.
Do MEN trafiła cała lista postulatów dotyczących m.in. zmian w wynagrodzeniach nauczycieli, poprawy warunków pracy w szkołach i przedszkolach, wyeliminowania absurdów w awansie zawodowym, ocenie pracy oraz postępowaniach dyscyplinarnych. Dopiero w połowie roku ruszyły prace grup roboczych w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. W ostatnich tygodniach zwracamy wiele razy podkreślaliśmy, że brakuje konkretnych decyzji w sprawie postulatów zgłaszanych przez środowisko nauczycielskie.
Do tej pory nie udało się opanować bałaganu w przepisach odziedziczonych po rządach PiS (jak np. prawo do urlopu zdrowotnego w kontekście emerytur stażowych). Wciąż nie wiadomo, co rząd konkretnie chce zrobić w sprawie wynagrodzeń nauczycieli, znamy tylko deklaracje i zapowiedzi. „Pomóżmy rządzącym i stwórzmy ranking najważniejszych zmian, na które czekamy!” – napisaliśmy w listopadzie. Na stronie Głosu zaczęliśmy zbierać głosy w ankiecie dotyczącej rankingu zmian w edukacji.
Oto wyniki – przedstawimy je w przeddzień drugiego posiedzenia Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli przy MEN, zwołanego na 12 grudnia br.
Wyniki głosowania w ankiecie GN – można było wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi!

W ankiecie od 19 listopada do 11 grudnia 2024 r. oddano 1169 głosów
Fot. iStock