Czarnek o działaniach MEiN w ramach tzw. Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii

Do 5 lipca br. 86 procent szkół zgłosiło się do realizacji zajęć wspomagających dla uczniów – poinformował szef MEiN Przemysław Czarnek podczas konferencji poświęconej realizacji tzw. Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii. – Na razie dobrowolne zajęcia z różnych przedmiotów, w zależności od potrzeb, będą się odbywać w wymiarze 10 dodatkowych godzin dla każdej klasy, w każdej szkole w każdej części Polski. Jeszcze w czerwcu przed zakończeniem roku szkolnego 2020/21 z programu skorzystało kilkaset szkół, większość chce go wdrożyć od września – dodał minister.

Jak przypomniał Czarnek, na zajęcia wyrównawcze rząd przeznaczył 187 mln zł. W maju br. Senat zdecydował co prawda o zwiększeniu tej kwoty z 187 mln zł do 280 mln zł, ale w Sejmie większość rządowa odrzuciła poprawki senackie do specustawy covidowej (bo to w tym dokumencie znalazł się przepis o zwiększeniu rezerwy subwencji oświatowej o wspomniane 187 mln zł – w domyśle na zajęcia wyrównawcze).

– Kondycja uczniów, z uwagi na długi czas przebywania w pandemii, uległa pogorszeniu. Chcemy to poprawić – oświadczył na konferencji Czarnek, który przekazał informacje na temat działań resortu ws. powrotu uczniów do szkół po pandemii. Powtórzył że tzw. Narodowy Program Wsparcia Uczniów po Pandemii, na który rząd przeznaczył w sumie 244 mln złotych, składa się z kilku komponentów. To znane już od dawna pomysły MEiN.

Poza zajęciami wspomagającymi po trzeciej fali pandemii – pod hasłem „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły” odbywają się zajęcie sportowe dla uczniów jak i specjalne szkolenia dla nauczycieli. Celem tego programu jest walka ze skutkami pandemii koronawirusa przez poprawę stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży oraz wsparcie uczniów w powrocie do pełnej sprawności fizycznej po długotrwałym okresie nauki zdalnej. Ten program ma kosztować w tym roku 42 mln zł.

Szef MEiN poinformował, że w środę 7 lipca br. ruszyły zapisy do Sport Klubów, czyli II etapu programu „WF z AWF…”.  Pierwsze zajęcia dodatkowe dla dzieci rozpoczną się w sierpniu. – Do udziału w Sport Klubach zapraszamy nauczycieli, którzy ukończyli szkolenia w ramach I etapu programu „WF z AWF” – mówił Czarnek. Poinformował, że 46 tys. nauczycieli zgłosiło się na szkolenia.

Kolejny program MEiN, to wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów i nauczycieli. Przypomnijmy, że na pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla prawie 5 mln uczniów ministerstwo edukacji znalazło zaledwie 15 mln zł do końca grudnia br. W ramach rozpoczęcia działań zespoły ekspertów opracują narzędzia do badania, które będą opierały się na kwestionariuszach zawierających pytania z obszaru funkcjonowania uczniów w szkole w czasie pandemii.

MEiN przewiduje ponad 100 tys. godzin na pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży biorących udział w programie. W rezultacie każdy uczeń badanej szkoły będzie mógł uzyskać odpowiednie, profesjonalne wsparcie. Program zakłada też 10 tys. godzin szkoleń dla nauczycieli.

Czarnek wspomniał także o programie „Dobrze widzieć” – czyli pilotażu programu profilaktyki krótkowzroczności. Powstał on z inicjatywy szefa MEiN oraz ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, a realizowany będzie we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie.

W ramach programu zostaną przeprowadzone nieinwazyjne badania okulistyczne. U uczniów ze stwierdzoną wadą zostanie wdrożone leczenie okulistyczne. Badania przesiewowe będą przeprowadzane w reżimie sanitarnym, w grupie 900 dzieci z klas I-III z lubelskich szkół, tj. 300 uczniów z Lublina, 300 z gminy miejskiej, 300 z gminy wiejskiej z obszaru woj. lubelskiego. Zbadanych zostanie również 60 nauczycieli oraz 450 rodziców dzieci objętych tym programem.

(JK, GN)

Prezydent podpisał nowelizację ustawy ws. zajęć wyrównawczych w szkołach. Ustawa została już opublikowana w Dzienniku Ustaw

Senat opowiedział się za poprawką ZNP ws. zajęć wyrównawczych w szkołach i dosypał pieniędzy na ten cel. „Światełko w tunelu”

Program “WF z AWF” – nauczyciele mogą wybierać terminy szkoleń

MEiN oferuje uczniom pomoc psychologiczną. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka