Nominowani do tytułu Nauczyciel Roku 2021




Ważny jest rozwój

Dr Karol Dudek-Różycki,

nauczyciel chemii w VIII Prywatnym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie

Nauczyciel pracuje także na Uniwersytecie Jagiellońskim, na Wydziale Chemii, i w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie, jest przewodniczącym Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. Wyznaje zasadę, że trzeba przekonać uczniów, żeby się nie bali pytać i przyznać, że czegoś nie umieją. Jak pisze, najciekawsze w jego pracy jest pomaganie w spełnianiu marzeń uczniów o dostaniu się na biochemię czy medycynę, a często studia za granicą (jego uczniowie osiągają jedne z wyższych wyników na maturze i mają bardzo wysoki wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej).

(…)

 

 

Biblioteka to serce szkoły

Agnieszka Halicka,

nauczyciel bibliotekarz w Szkole Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie

„Biblioteka ma ogromny potencjał i wcale nie musi być cichym miejscem. To miejsce, gdzie uczniowie mogą, a nawet powinni mieć głos. Powinni móc je kształtować, tworzyć, a ja powinnam umożliwić im maksymalny rozwój. Bo biblioteka to serce szkoły” – napisała nauczycielka, która od lat realizuje to motto w praktyce. Pasjonatka nowych technologii, dzieli się nimi z uczniami – jest inicjatorką m.in.: szkolnej telewizji, prowadziła zajęcia z animacji poklatkowej, Dyskusyjny Klub Książki, pilotażowo wdrażała scenariusze z edukacji medialnej, organizowała noce czytelniczo-filmowe, zajęcia czytelnicze z elementami TIK, lekcje biblioteczne online.

(…)

 

Daleko poza podstawę

Joanna Hofman, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 w Poznaniu

Chociaż nauczycielka pracuje z najmłodszymi uczniami, nie jest to żadną przeszkodą, by wyjść poza podstawę programową i pokazać im, jak ciekawe mogą być chemia i fizyka (studiowała fizykę i chemię). Tuż przed pandemią udało się jej zrealizować wraz z wydziałem fizyki UAM w Poznaniu oraz Ekologiczną Fundacją dla Edukacji One Page Note projekt „Antarktyda”. Dzieci poznały lodowaty kontynent na podstawie lektury „Zaczarowana zagroda”. Uczniowie robili eksperymenty oraz stworzyli własną stację badawczą. Za największy swój sukces kandydatka uważa akcję „Odjazdowa klasa”, realizowany w latach 2018-2021 z uczniami i rodzicami, służący rozwijaniu talentów uczniów.

(…)

 

Przenosi góry

Lucyna Kaczanowska, nauczycielka wychowania przedszkolnego w Zespole Szkół Specjalnych nr 5 w Sopocie

Potrafi zorganizować profesjonalny koncert charytatywny w Operze Leśnej. Dochód z koncertów (a odbyło się ich wiele!) jest przeznaczany na wyposażenie szkoły i przedszkola, opłacenie wizyt i badań lekarskich uczniów, a nawet na takie cele jak dofinansowanie budowy windy w domu ucznia. Łączy ludzi i działa na rzecz uczniów i dzieci z ZSS w Sopocie, w którym współtworzyła przedszkole specjalne. Jest oligofreno-, tyflo- i surdopedagogiem i wychowawcą. Nie ma dla niej rzeczy niemożliwych. Zabiera dzieci na kilkudniowe wyjazdy integracyjne, w ramach „opieki wytchnieniowej”. Dzięki niej dzieci idą w świat bardziej pewne swoich możliwości. Uczą się funkcjonowania społecznego, m.in. występując w spektaklach teatralnych.

(…)

 

Maturnocka pomaga zdać

Agata Karolczyk-Kozyra,

nauczyciel języka polskiego, bibliotekarz w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. T. Zana we Wschowie

Nauczycielka za jedno ze swoich największych osiągnięć uważa to, że wszyscy przygotowani przez nią uczniowie zdają egzamin maturalny z języka polskiego. Od 2015 r. realizuje autorski projekt „Maturnocka”, czyli cykl jednorazowych, wieczornych zajęć dodatkowych odbywających się na terenie szkoły. Uczniowie sami proponują tematy do powtórzenia, a ich omawianie odbywa się za pomocą gier, łamigłówek, quizów i zagadek.

W czasie pandemii wpadła na pomysł zorganizowania „I Ogólnopolskiej Maturnocki Online”, w którym uczestniczyło na żywo 6 tys. maturzystów z całego kraju.

(…)

 

Z teatrem przez życie

Anna Konarzewska, nauczycielka języka polskiego w XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Gdańsku

Nauczycielka zaraża swoich uczniów miłością do teatru. Od 2005 r. prowadzi teatr „Makabra”, który wystawił jak dotąd 28 spektakli. Nauczycielka nawiązała współpracę z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku i Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Praca przy spektaklach jest dla uczniów szansą na rozwijanie swoich talentów i kreatywności, pomocą w przełamywaniu nieśmiałości, uczeniem, jak radzić sobie ze stresem. Finalistka Konkursu wdrożyła też w liceum program warsztatów „Życie wielką sceną jest…”. W czasie lockdownu zorganizowała uczniom zajęcia online z Teatrem Szekspirowskim.

(…)

 

Lepszy świat wokół nas

Tomasz Mazur, nauczyciel geografii i WOS w I Liceum Ogólnokształcące im. F. Fabianiego w Radomsku

Finalista naszego Konkursu to społecznik angażujący uczniów w życie ich małej ojczyzny. Realizuje jednocześnie projekty, których celem jest uświadomienie, ile każdy z nas zawdzięcza przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Nauczyciel przygotował m.in. autorski program dla klasy europejskiej – Szkolnego Klubu Europejskiego „Młodzież dla Europy”. Uczniowie organizowali happeningi, symulacje, gry sytuacyjne, dyskusje, debaty, uczyli się pisania petycji, skarg i wniosków. Działania te kontynuowane są w ramach Klubu Myśli Prospołecznej w I LO. Podczas jednego z happeningów młodzież uczyła innych prawidłowo przechodzić przez jezdnię, sprawdzała też wiedzę radomszczan na temat przepisów ruchu drogowego.

(…)

 

Specjalność: akcje społeczne

Jolanta Osińska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 4 im. gen. M. Smorawińskiego w Turku

Nie ma chyba takiej akcji społecznej, w której nauczycielka nie brałaby udziału. W wielu realizowanych w szkole jest koordynatorką, inne sama wymyśliła i zainicjowała. Oprócz tego, że od wielu lat mobilizuje szkolną społeczność do udziału w WOŚP, Szlachetnej Paczce czy akcjach UNICEF, inicjuje zbiórki: na zakup fotelika, przyborów szkolnych, książek i zabawek dla oddziału dziecięcego szpitala, dla sierot z Katowic, dla chorej nauczycielki, na spełnianie marzeń urodzinowych chorych i potrzebujących dzieci, na pomoc pogorzelcom czy powodzianom (jak np. zakup 10 ton rzeczy dla powodzian w Wilkowie).

(…)

 

Chemia od kuchni

Wojciech Sudnicki, nauczyciel chemii w Zespole Szkół w Dobrzeniu Wielkim

Nauczyciela do Konkursu zgłosili uczniowie, którzy wystąpili z tym pomysłem do dyrekcji szkoły, a ta poparła inicjatywę młodzieży „z radością i dumą”. Dobrzeński zespół to wiejska placówka, do której dojeżdża młodzież z Opola czy Namysłowa. Nauczyciel „stara się, żeby uczniowie zrozumieli, że za tajemniczymi wzorami kryje się nasze zdrowe odżywianie, czyste środowisko, całe gałęzie przemysłu”. Szkoli rady pedagogiczne na temat uczenia przyjaznego mózgowi. Prowadził lekcje otwarte dla nauczycieli… ze Szwajcarii!

Opracował i zrealizował innowacje pedagogiczne, m.in.: „Laboratorium chemiczne dla klasy biologiczno-chemicznej”, „Chemia od kuchni” oraz program zajęć dodatkowych „Chemia stosowana”.

(…)

 

Jak zmieniać edukację

Irmina Żarska,

nauczycielka języka polskiego, koordynator ds. wdrażania nowoczesnego systemu edukacji w Prywatnej Szkole im. T. Halika w Redzie

Nauczycielka wkłada dużo pracy w próbę zmiany edukacji nie tylko lokalnie czy regionalnie, ale na skalę ogólnopolską. Organizuje wiele bezpłatnych inicjatyw dla nauczycieli z całego kraju, mających na celu rozpowszechnianie innowacyjnych metod nauczania (m.in. Redzki Półmaraton i Maraton). Współorganizowała cykl spotkań dla polonistów „Chcę Wam opowiedzieć o…” i „Chcę Wam powiedzieć, jak…”, a także Letnią i Zimową Akademię Innowacyjnego Polonisty, Wieczór Relacji, Pomorską Noc Belfrów, konferencję „O co chodzi w szkole?” – wszystkie online, gromadzące od kilku do kilkudziesięciu tysięcy uczestników.

(…)

 

 



Więcej – GN nr 41 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 41/2021: