Finaliści Konkursu Nauczyciel Jutr@




Partnerzy w edukacji

Marek Grzywna, nauczyciel informatyki i biologii w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu

Pracę nauczyciela traktuje jako spełnienie marzenia i możliwość samorealizacji. Uczniowie to dla niego partnerzy w edukacji. „Oni uczą mnie, a ja ich. Jestem mentorem, który pomaga, a nie wyręcza. Pracuję głównie metodą projektu edukacyjnego i projektów międzyprzedmiotowych” – pisze w zgłoszeniu. Uważa, że „oceny nie mają znaczenia, a nauczyciel nie musi być straszny, aby wzbudzać szacunek”. Na lekcjach stosuje gamifikację. Przygotowuje wirtualne pokoje zagadek o tematyce lekcji, webquesty, quizy. Od zawsze korzysta z technologii cyfrowych, a smartfony na lekcjach służą jako narzędzie. Uczniowie korzystają również z robotów i płytek programowalnych. Zasoby internetu służą im do wyszukiwania informacji. Moment zmiany w jego karierze związany jest z dołączeniem do grupy Superbelfrzy RP oraz do programu Lekcja:Enter. Na jego metody pracy wpłynęła też pandemia, od tego czasu częściej korzysta z ich ulubionych mediów jak Facebook, YouTube czy TikTok.

 

Najważniejsza jest relacja

Michalina Ignaciuk, pedagog i terapeuta pedagogiczny w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Osiek” w Gdańsku

Pani Michalina prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i różnymi zaburzeniami rozwoju. W swojej pracy korzysta z narzędzi TIK, gier i aplikacji, które opierają się na grywalizacji. Jednak to, co wyróżnia jej pracę, to korzystanie z wirtualnej rzeczywistości w celach psychoedukacyjnych. Na zajęciach warsztatowych na temat emocji uczniowie mogli w bezpiecznych warunkach (bo z goglami na głowie) doświadczyć wielu emocji, rozpoznawać je i nazywać. Inni uczniowie układali Puzzle 3D w VR, ćwicząc wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie.

Pani Michalina podkreśla, że najważniejsza w pracy z dziećmi i młodzieżą jest dla niej relacja i to ona przekłada się na proces terapeutyczny. Swoich uczniów i ich potrzeby traktuje bardzo indywidualnie i stara się, żeby zajęcia terapii korespondowały z zainteresowaniami dziecka. Od czasu pandemii prowadzi swój kanał na YouTube „Pedagog Michalina”.

 

Kreatywny polonista

Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka języka polskiego w I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. T. Zana we Wschowie

Narzędzia TIK pełnią od lat ważną rolę w pracy pani Agaty, a dodatkowo edukacja zdalna ugruntowała potrzebę korzystania z nich podczas zajęć lekcyjnych. Jest zdania, że kompetencje cyfrowe wpływają na autorytet nauczyciela oraz budują dobre relacje z uczniami. Uważa też, że doświadczenia zdalnej edukacji warto wykorzystać – dlatego zorganizowała trzy ważne działania internetowe: Lubuską Noc Belfrów, projekt „Baczyński” i I Ogólnopolską Maturnockę Online. „Współczesna edukacja zmieniła się, dlatego w swojej pracy chętnie łączę tradycyjne metody z nowoczesnymi – np. wykorzystuję przekład intersemiotyczny, ale też metodę Lego Logos czy Minecraft” – mówi. Zmiana podejścia do technologii nastąpiła u Pani Agaty kilka lat temu, kiedy przechodziła początki wypalenia zawodowego. By zwalczyć problem, znalazła dla siebie wyzwanie – regularnie uczestniczyła w szkoleniach i kursach, a następnie zaczęła je prowadzić sama. Założyła też m.in. blog edukacyjny „Kreatywny polonista”.

 

Technologie są sprzymierzeńcem

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 6 im. Lotników Polskich w Pile

„Jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i wiem, że na szczęście uczniowie różnią się między sobą. Na każdego z nich patrzę przez pryzmat zdobytych umiejętności i wiadomości, osiągniętego rozwoju, indywidualnych cech i potrzeb” – podkreśla finalistka. Uważa, że technologie są ogromnym sprzymierzeńcem w edukacji. Bo sprawiają, że zajęcia są atrakcyjne, zindywidualizowane i zgodne z duchem czasu. Uczniowie Pani Aleksandry pracują na tabletach. Tablet = zeszyt. Można z nim wyjść do lasu, tworzyć zadania odmienne niż w ćwiczeniach: mapy myśli, plakaty, filmy, animacje. Nauczycielka samodzielnie tworzy interaktywne zadania i umieszcza na swojej stronie Klikankowo. Prowadzi także zajęcia w formie ruchowej. Pracuje z dziećmi metodą projektów, wykorzystuje internet, aplikacje, wideokonferencje do współpracy i realizacji zadań. Jest trenerem TIK i kodowania, współautorem scenariuszy i trenerem, prowadzi blogi, prelekcje na konferencjach.

 





Pozostałe artykuły w numerze 41/2021: