Inny jest typ szkoły i przedmiot, ale laureatki dwóch równorzędnych Wyróżnień wiele łączy. Przede wszystkim wrażliwość na potrzeby uczniów, zaangażowanie społeczne i to, że uczą także… innych nauczycieli
Trzeba budować mosty
Joanna Świercz, nauczycielka matematyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu, Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu
Laureatka Wyróżnienia 2021, nauczycielka z 20-letnim stażem, pracuje w społeczności, w której przenikają się różne tradycje kulturowe, a skomplikowana historia tej ziemi oraz jej mieszkańców rzutuje na współczesność. Do szkoły, w której uczy, uczęszczają uczniowie z rodzin mieszkających tu od pokoleń oraz z rodzin napływowych. Jedni uczniowie używają języka śląskiego, inni – wyłącznie polskiego. Te różnice czasem są powodem napięć między uczniami, a ważnym zdaniem szkoły i nauczycieli jest pomoc w integracji społecznej.
Joanna Świercz swoją pracę nauczycielki matematyki łączy z zaangażowaniem społecznym, realizacją projektów na rzecz lokalnej społeczności. Jest autorką kilku innowacji pedagogicznych, w tym innowacji interdyscyplinarnych, łączących nauczanie matematyki z programowaniem i językiem angielskim. Zdobyła uprawnienia do nauczania matematyki w języku niemieckim i języku angielskim. Aby pomóc swoim uczniom ze specjalnymi potrzebami, ukończyła studia podyplomowe: oligofrenopedagogikę i terapię pedagogiczną.
(…)
Nauczanie nie ma granic
Joanna Waszkowska, nauczycielka języka polskiego i wiedzy o mediach w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu
Laureatka Wyróżnienia 2021 jest polonistką, która zorganizowała platformę do zdalnej nauki i prowadziła szkolenia dla nauczycieli, co ułatwiło kształcenie na odległość w czasie pandemii. Ale nie tylko na tym polega niezwykłość laureatki. Nauczycielka nagrywa z uczniami wideoeseje, wprowadza młodych w świat teatru i dziennikarstwa, uczy poszanowania takich wartości jak tolerancja, m.in. zrealizowała projekt łagodzący animozje pomiędzy Śląskiem i Zagłębiem. Lekcja jest dla niej mikrokosmosem, a nauczanie nie ma granic. Znana z tego, że nie tylko uczy, ale i oducza uczniów, by przywrócić im naturalną zdolność do eksploracji i zadawania pytań. Zależy jej na społecznym wymiarze nauczania poprzez angażowanie uczniów w bieżące zagadnienia, dlatego włącza się z nimi w liczne inicjatywy: literackie, globalne, antydyskryminacyjne.
(…)
Piotr Skura, Magdalena Kaszulanis
Więcej – GN nr 41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 41/2021:
- Pełnym głosem. Nauczyciele, brawo!
- Dariusz Martynowicz – Nauczyciel Roku 2021
- Nominowani do tytułu Nauczyciel Roku 2021
- Finaliści Konkursu Nauczyciel Jutr@
- Joanna Mikusek-Przystajko – Nauczyciel Jutr@
- Anja Rubik – Przyjaciel Szkoły 2021
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – Inicjatywa Edukacyjna Roku 2021
- Nauczyciel pisze w liście do posłów: Polska edukacja została doszczętnie poobijana
- ZNP o zmianach w Karcie: Opinia negatywna – czekają nas zwolnienia i oszczędności
- Można zorganizować edukację dla dzieci z niepełnosprawnościami, jednak nie każdy będzie się dobrze czuć w tak dużej szkole
- Dyrektor szkoły: Jest problem z finansowaniem oddziałów przygotowawczych dla dzieci afgańskich
- „Z pola walki o szkołę powszechną” – kampania obywatelska Związku w 1921 r.
- Proszę powtórzyć! Cykl o dykcji dla nauczycieli (1)
- Kolejna inwestycja oświatowa w gminie Iwonicz-Zdrój
- Awans zawodowy. 100 pytań z egzaminów z całej Polski