Joanna Świercz i Joanna Waszkowska – Wyróżnione w Konkursie Nauczyciel Roku 2021


Inny jest typ szkoły i przedmiot, ale laureatki dwóch równorzędnych Wyróżnień wiele łączy. Przede wszystkim wrażliwość na potrzeby uczniów, zaangażowanie społeczne i to, że uczą także… innych nauczycieli

 

Trzeba budować mosty

Joanna Świercz, nauczycielka matematyki w Publicznej Szkole Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu, Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu

 

Laureatka Wyróżnienia 2021, nauczycielka z 20-letnim stażem, pracuje w społeczności, w której przenikają się różne tradycje kulturowe, a skomplikowana historia tej ziemi oraz jej mieszkańców rzutuje na współczesność. Do szkoły, w której uczy, uczęszczają uczniowie z rodzin mieszkających tu od pokoleń oraz z rodzin napływowych. Jedni uczniowie używają języka śląskiego, inni – wyłącznie polskiego. Te różnice czasem są powodem napięć między uczniami, a ważnym zdaniem szkoły i nauczycieli jest pomoc w integracji społecznej.

Joanna Świercz swoją pracę nauczycielki matematyki łączy z zaangażowaniem społecznym, realizacją projektów na rzecz lokalnej społeczności. Jest autorką kilku innowacji pedagogicznych, w tym innowacji interdyscyplinarnych, łączących nauczanie matematyki z programowaniem i językiem angielskim. Zdobyła uprawnienia do nauczania matematyki w języku niemieckim i języku angielskim. Aby pomóc swoim uczniom ze specjalnymi potrzebami, ukończyła studia podyplomowe: oligofrenopedagogikę i terapię pedagogiczną.

(…)

 

Nauczanie nie ma granic

Joanna Waszkowska, nauczycielka języka polskiego i wiedzy o mediach w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu

 

Laureatka Wyróżnienia 2021 jest polonistką, która zorganizowała platformę do zdalnej nauki i prowadziła szkolenia dla nauczycieli, co ułatwiło kształcenie na odległość w czasie pandemii. Ale nie tylko na tym polega niezwykłość laureatki. Nauczycielka nagrywa z uczniami wideoeseje, wprowadza młodych w świat teatru i dziennikarstwa, uczy poszanowania takich wartości jak tolerancja, m.in. zrealizowała projekt łagodzący animozje pomiędzy Śląskiem i Zagłębiem. Lekcja jest dla niej mikrokosmosem, a nauczanie nie ma granic. Znana z tego, że nie tylko uczy, ale i oducza uczniów, by przywrócić im naturalną zdolność do eksploracji i zadawania pytań. Zależy jej na społecznym wymiarze nauczania poprzez angażowanie uczniów w bieżące zagadnienia, dlatego włącza się z nimi w liczne inicjatywy: literackie, globalne, antydyskryminacyjne.

(…)



Piotr Skura, Magdalena Kaszulanis

 

Więcej – GN nr 41 (e-wydanie)

 



Pozostałe artykuły w numerze 41/2021: