Nie po raz pierwszy dyrektorzy są straszeni surowymi konsekwencjami za podejmowanie decyzji wbrew woli władzy. To już było. Choćby wtedy, gdy oświatą rządził Roman Giertych. Minister wysłał wtedy do szkół tzw. trójki giertychowskie (policjant, przedstawiciel organu prowadzącego i kuratorium), które miały ustalić, czy szkoła właściwie dba o bezpieczeństwo uczniów, czy przeciwstawia się szerzeniu pornografii, rozpowszechnianiu narkotyków itd. W praktyce miało się wrażenie, że trójki szukają dziury w całym, byle tylko ukarać dyrektora. Teraz może być podobnie.
Nadmierna odpowiedzialność powoduje inercję, czyli bezwład instytucji. Dyrektorzy nie podejmują żadnych decyzji, gdyż boją się konsekwencji. Tak rządzą, aby w placówce działo się niewiele. Za nicnierobienie kary są mniejsze niż za sprzeciwianie się władzy, więc dyrektorzy nie robią nic, a wtedy za nic nie odpowiadają. W ten sposób przetrwali Giertycha. Było to w roku szkolnym 2006/2007.
Bezwład to całkiem dobry sposób na ministra, który nie zamierza długo kierować resortem. Giertych był w MEN zaledwie 15 miesięcy, więc nicnierobienie to była rozsądna strategia. Zapowiada się jednak, że Czarnek będzie rządził dłużej (już kieruje resortem prawie rok), dlatego inercją dyrektorzy mogą go nie pokonać. W szkole coś jednak musi się zadziać, choćby przez przypadek. Niestety, gdy coś się zadzieje, powstanie ryzyko, że minister znajdzie pretekst do ukarania.
(…)
Dariusz Chętkowski
Więcej – GN nr 35 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2021:
- Komentarz: Tego jeszcze nie było
- Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli – obywatelska inicjatywa zarejestrowana! Pełna mobilizacja!
- Witaj, szkoło! Co nas czeka w najbliższych miesiącach?
- Nowy rok szkolny
- #Wolnaszkoła mobilizuje do sprzeciwu wobec pomysłów Przemysława Czarnka
- Nowy rok szkolny rozpoczyna się stacjonarnie. Co potem? To zagadka
- Felieton: Co to będzie za rok? Mamy się bać…
- Szkoły zorganizują szczepienia. W tle pytania o bezpieczeństwo operacji
- Felieton: Dobra rada dla dyrektora
- Wyróżnienie NASA bardzo mnie podbudowało, poczułam wiele pozytywnych wibracji
- ZNP: Lex Czarnek narusza obecny ustrój szkolny. Opinia negatywna!
- Mam nadzieję, że nie przekroczyliśmy jeszcze Rubikonu. Wierzę, że jeszcze szkoły wrócą na właściwe tory
- Covidowe wyznania lekko zgorzkniałej nauczycielki
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (18)
- Awans zawodowy. Nowy rok szkolny – rozpoczynamy staż
- Nadesłane do Głosu. Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania – projekt edukacyjny
- Casus. Odprawa emerytalna i inne… Wypłata należnych świadczeń
- Przekazywanie informacji o niekaralności
- Kadry w oświacie. Fundusz socjalny w szkole