Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (18)


Okazuje się, że odróżnianie się od większości i związane z tym inne traktowanie może mieć duży negatywny wpływ na uczenie się. Niezbędne jest zatem zapobieganie wykluczeniu i marginalizacji mniejszości

Jakie sposoby traktowania, okoliczności, wydarzenia oraz cechy ucznia/uczennicy mogą przyczyniać się u niego/u niej do lęku przed wykluczeniem i do niskiego zaangażowania w uczenie się w klasie z powodu braku identyfikacji ze społecznością szkoły?

Okazuje się, że odróżnianie się od większości i związane z tym inne traktowanie przez rówieśników/rówieśniczki i nauczycielki/nauczycieli może mieć duży negatywny wpływ na uczenie się. Niezbędne jest zatem zapobieganie wykluczeniu i marginalizacji mniejszości (wyróżnionych ze względu na jakąś charakterystykę) – nie tylko w celach wychowawczych (przygotowanie do wspólnego życia w zróżnicowanym społeczeństwie), lecz również w celach edukacyjnych (zapobieganie problemom w nauce).

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – GN nr 35 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 35/2021: