Okazuje się, że odróżnianie się od większości i związane z tym inne traktowanie może mieć duży negatywny wpływ na uczenie się. Niezbędne jest zatem zapobieganie wykluczeniu i marginalizacji mniejszości
Jakie sposoby traktowania, okoliczności, wydarzenia oraz cechy ucznia/uczennicy mogą przyczyniać się u niego/u niej do lęku przed wykluczeniem i do niskiego zaangażowania w uczenie się w klasie z powodu braku identyfikacji ze społecznością szkoły?
Okazuje się, że odróżnianie się od większości i związane z tym inne traktowanie przez rówieśników/rówieśniczki i nauczycielki/nauczycieli może mieć duży negatywny wpływ na uczenie się. Niezbędne jest zatem zapobieganie wykluczeniu i marginalizacji mniejszości (wyróżnionych ze względu na jakąś charakterystykę) – nie tylko w celach wychowawczych (przygotowanie do wspólnego życia w zróżnicowanym społeczeństwie), lecz również w celach edukacyjnych (zapobieganie problemom w nauce).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 35 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2021:
- Komentarz: Tego jeszcze nie było
- Felieton: Kto będzie decydował?
- Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli – obywatelska inicjatywa zarejestrowana! Pełna mobilizacja!
- Witaj, szkoło! Co nas czeka w najbliższych miesiącach?
- Nowy rok szkolny
- #Wolnaszkoła mobilizuje do sprzeciwu wobec pomysłów Przemysława Czarnka
- Nowy rok szkolny rozpoczyna się stacjonarnie. Co potem? To zagadka
- Felieton: Co to będzie za rok? Mamy się bać…
- Szkoły zorganizują szczepienia. W tle pytania o bezpieczeństwo operacji
- Felieton: Dobra rada dla dyrektora
- Wyróżnienie NASA bardzo mnie podbudowało, poczułam wiele pozytywnych wibracji
- ZNP: Lex Czarnek narusza obecny ustrój szkolny. Opinia negatywna!
- Mam nadzieję, że nie przekroczyliśmy jeszcze Rubikonu. Wierzę, że jeszcze szkoły wrócą na właściwe tory
- Covidowe wyznania lekko zgorzkniałej nauczycielki
- Awans zawodowy. Nowy rok szkolny – rozpoczynamy staż
- Nadesłane do Głosu. Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania – projekt edukacyjny
- Casus. Odprawa emerytalna i inne… Wypłata należnych świadczeń
- Przekazywanie informacji o niekaralności
- Kadry w oświacie. Fundusz socjalny w szkole