Początki Związku są nierozerwalnie związane z walką nauczycieli o prawo do nauczania w języku polskim. Wówczas nauczyciele zakładali organizacje, bo chcieli być silniejsi w walce o polską szkołę
Zebraliśmy się tutaj, by uczcić imponującą 115. rocznicę powstania Związku Nauczycielstwa Polskiego – największej, najstarszej i najnowocześniejszej organizacji związkowej zrzeszającej nauczycieli, pracowników oświaty i wychowania, a także nauczycieli, pracowników szkolnictwa wyższego i nauki!
Dzisiaj obchodzimy 115-lecie ZNP, ponieważ w ubiegłym roku przeszkodziły nam w tym pandemia koronawirusa i społeczna izolacja.
„Tylko wolny nauczyciel jest w stanie wychować wolnego, niezależnego ucznia – obywatela”. Te słowa Stanisława Nowaka, charyzmatycznego przywódcy ruchu nauczycielskiego w Galicji i jednego z twórców Związku, są dzisiaj nadal aktualne.
Nasza organizacja zrodziła się w 1905 r. Historia powstania Związku wiąże się z dwoma ważnymi wydarzeniami: ze zjazdem nauczycielskim w Pilaszkowie 1 października 1905 r. oraz z krakowską Ankietą z 28 grudnia 1905 r., którą zainicjował wspomniany już przeze mnie Stanisław Nowak, na grobie którego wczoraj złożyliśmy kwiaty.
To te dwa wydarzenia – jedno w Galicji, drugie w Kongresówce – dały początek Związkowi Nauczycielstwa Polskiego.
(…)
Sławomir Broniarz, prezes ZNP
Tekst wystąpienia prezesa ZNP Sławomira Broniarza podczas uroczystego posiedzenia Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego, odbywającego się 2 października br. w Krakowie
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 40, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2021:
- Komentarz: Taki prezent na rocznicę
- Felieton: 16 godzin
- ZG ZNP o propozycjach Czarnka: Nadają się tylko do odrzucenia
- W Krakowie odbyły się obchody 115. rocznicy powstania ZNP i 81. rocznicy utworzenia Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- MEiN przygotowuje ostateczną wersję lex Czarnek. Krytyka projektu ze wszystkich stron
- Polscy uczniowie najbardziej dotknięci pandemią. Wstrząsający raport OECD
- W cieniu zmian w pensum MEiN szykuje rewolucję w awansie zawodowym i ocenie pracy
- Chciałabym, żeby decydenci zrozumieli, że z każdym rokiem potrzeby uczniów w zakresie wspomagania będą rosły
- Ekspert po spotkaniach z radami rodziców: Wiele pytań, niedociągnięć i dużo niefrasobliwości
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (21)
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy przygotowuje się do spotkania z komisją