Wydłużenie ścieżki awansowej i obudowanie jej gigantyczną papierologią – to czeka nauczycieli, jeśli pomysły MEiN wejdą w życie. W ocenie pracy wrócą rozbudowane kryteria znane z czasów Anny Zalewskiej
Do partnerów społecznych, w tym do ZNP, ministerstwo edukacji rozesłało w poniedziałek 27 września br. obszerny 23-stronnicowy materiał zatytułowany „Propozycje zmian w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli”. To najnowsza wersja propozycji przedstawionych wcześniej w bardziej ogólnym zarysie związkom zawodowym i korporacjom samorządowym.
Największe kontrowersje i emocje wywołały propozycje MEiN wydłużające nauczycielskie pensum z 18 do 22 godzin, nakładające na nauczycieli obowiązek realizacji tygodniowo ośmiu godzin w ramach „czasu dostępności nauczyciela w szkole” (a dla niektórych nauczycieli jeszcze więcej niż ośmiu godzin), jak również pomysł likwidacji dodatku uzupełniającego i dodatku „na start” oraz obcięcia dodatku wiejskiego i odpisu na fundusz socjalny. W poprzednim numerze przeanalizowaliśmy skutki dla nauczycieli po ewentualnym wprowadzeniu tych zmian w życie (patrz – GN nr 39 z 29 września br.)
Na tym jednak inwencja urzędników Przemysława Czarnka się nie kończy. Resort edukacji i nauki proponuje bowiem szereg zmian w zasadach awansu zawodowego i w ocenie pracy. Trudno je uznać za korzystne dla nauczycieli.
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 40, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2021:
- Komentarz: Taki prezent na rocznicę
- Felieton: 16 godzin
- ZG ZNP o propozycjach Czarnka: Nadają się tylko do odrzucenia
- W Krakowie odbyły się obchody 115. rocznicy powstania ZNP i 81. rocznicy utworzenia Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Polscy nauczyciele odegrali kluczową rolę w walce o wolność – wystąpienie prezesa ZNP
- MEiN przygotowuje ostateczną wersję lex Czarnek. Krytyka projektu ze wszystkich stron
- Polscy uczniowie najbardziej dotknięci pandemią. Wstrząsający raport OECD
- Chciałabym, żeby decydenci zrozumieli, że z każdym rokiem potrzeby uczniów w zakresie wspomagania będą rosły
- Ekspert po spotkaniach z radami rodziców: Wiele pytań, niedociągnięć i dużo niefrasobliwości
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (21)
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy przygotowuje się do spotkania z komisją