IBE-PIB: Do środy 9 kwietnia nauczyciele mogą wziąć udział w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) zachęca do udziału w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Dokument powstał w oparciu o rozmowy z przedstawicielami szkół, szkolnictwa wyższego oraz pracodawców z 15 województw.

Z pierwszą wstępną wersją profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej można się zapoznać tutaj

„Dokument powstał w oparciu o konsultacje prowadzone od 11 do 23 marca 2025 r. Będziemy pracować nad jego udoskonaleniem aż do 30 czerwca 2025 r. w grupach roboczych, a potem podczas szerokich konsultacji” – informuje IBE.

„Dlatego zależy nam na Państwa uwagach i sugestiach. Zachęcamy do wypełnienia formularza, który pomoże nam to stworzyć dokument określający kluczowe kompetencje i umiejętności absolwentów. Na odpowiedzi czekamy do 9 kwietnia 2025 roku” – wskazano.

„Tworzenie profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej stanowi próbę określenia kierunku rozwoju uczniów i uczennic, który uwzględnia zmieniające się potrzeby rynku pracy, społeczeństwa oraz samego systemu edukacji. Jednak implementacja takiego profilu nie jest procesem prostym ani jednolitym – wymaga reform strukturalnych, kulturowych i organizacyjnych w obrębie szkół, administracji oświatowej, a także szerszego środowiska edukacyjnego” – czytamy m.in. w rozdziale 2. „Wyzwania”.

Jak napisano w „wersji roboczej do konsultacji w dniach 31.03-09.04.2025” znaczącym wyzwaniem we wdrażaniu profilu absolwenta, który przytoczono podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego, jest opór nauczycieli wobec zmian.

Jak wskazano w analizie, wiele osób zatrudnionych w szkołach „traktuje kolejną reformę jako zło konieczne”, co może prowadzić do powierzchownej lub całkowicie nieefektywnej implementacji nowych założeń. „Wynika to często z wypalenia zawodowego, braku zaufania do instytucji centralnych i poczucia braku wpływu na proces zmian” – czytamy.

Wśród barier wymieniano również „brak przekonania o celowości”, „przyzwyczajenia nauczycieli” oraz „niewystarczającą liczbę wykwalifikowanej kadry do realizacji nowych celów”. „Te obserwacje pokazują, że zmiana kultury pracy w szkole jest warunkiem koniecznym do wdrożenia nowoczesnego profilu absolwenta” – podkreślono.

Wśród innych wyzwań wymieniono: „Bariery systemowe i strukturalne”, „niedopasowanie organizacyjne i prawne”, „wyzwania metodyczne i dydaktyczne”, „wyzwania związane z różnorodnością i dostępnością”.

Jak informuje IBE po analizie zebranych opinii opracuje drugą wersję profilu, która trafi do dalszych konsultacji. Kolejne etapy obejmują ponowne zbieranie opinii, modyfikacje dokumentu oraz otwarte konsultacje.

Proces zakończymy w połowie 2025 roku publikacją skróconego raportu podsumowującego całe prace. Pełna wersja raportu ukaże się po wakacjach.

(GN)

„Lepsze wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek”. Czego nauczyciele oczekują po reformie? IBE opublikował wyniki ankiet i konsultacji

IBE PIB szuka nauczycieli do udziału w konsultacjach profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Zgłoszenia do 4 marca

Ruszają stoliki przedmiotowe! Dr Tomasz Gajderowicz: Ok. 200 osób będzie pracować nad podstawami programowymi

Powołano Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej