Jak kuratorzy skontrolują szkoły z najniższymi wynikami egzaminu ósmoklasisty? Wiceminister edukacji odpowiedziała na interpelację

„Uzyskiwanie przez uczniów szkoły niskich wyników z egzaminów zewnętrznych powinno skutkować podjęciem działań w ramach nadzoru pedagogicznego również przez kuratora oświaty” – podkreśla Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską i zapowiada, że „kontrola prowadzona przez kuratora oświaty – w ramach nadzoru pedagogicznego – polegać będzie na badaniu zgodności działań szkoły z przepisami prawa”.

Przypomnijmy, że jednym z głównych zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025 została wyznaczona kontrola „realizacji zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty”.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty wzbudziły  kontrowersje w pokojach nauczycielskich.

Marcin Józefaciuk z Koalicji Obywatelskiej skierował do MEN interpelację w sprawie planowanych kontroli szkół z najniższymi wynikami egzaminu ósmoklasisty. Odpowiedziała mu Katarzyna Lubnauer, wiceszefowa MEN.

Jak napisała „wybór powyższego tematu ma związek z wynikami kontroli NIK >>Organizacja i funkcjonowanie nadzoru pedagogicznego w województwie lubuskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim<< przeprowadzonej w 2023 r., w związku ze stosunkowo liczną grupą szkół, w których uczniowie uzyskują niskie wyniki egzaminacyjne”.

Jak wyglądał nadzór pedagogiczny za czasów PiS? NIK skontrolowała trzy kuratoria oświaty. „Szkoły pozostawione same sobie”

Wskazała, że: „należy zgodzić się z zawartym w Informacji NIK o wynikach kontroli stwierdzeniem, że nadzór pedagogiczny powinien być jednym z istotniejszych narzędzi umożliwiających oddziaływanie na jakość i efekty kształcenia oraz ocenę pracy dyrektorów szkół i placówek”.

„Przepisy prawa wskazują środki za pomocą których organ nadzoru pedagogicznego może oddziaływać na podmioty nadzorowane. Kurator oświaty może m.in.: wydawać dyrektorom szkół i placówek zalecenia wynikające z przeprowadzonych czynności wraz z terminem ich realizacji oraz polecić dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie (w uzgodnieniu z organem prowadzącym) programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania – w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania. Kurator oświaty może również oddziaływać na szkoły poprzez wspomaganie realizowane w ramach nadzoru pedagogicznego” –oświadczyła Katarzyna Lubnauer.

„Ww. kontrola prowadzona przez kuratora oświaty – w ramach nadzoru pedagogicznego – polegać będzie na badaniu zgodności działań szkoły z przepisami prawa. Arkusz kontroli nie będzie odnosił się do sytuacji uczniów, o których mowa w pytaniach Pana Posła tylko będzie służył ocenie działań dyrektora szkoły. Planowana kontrola nie jest również sprawdzaniem podejmowanego przez nauczycieli doskonalenia – jego zakresu, wymiaru i zasadności. Celem kontroli jest sprawdzenie sposobu sprawowania przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego, w tym wspomagania jako formy nadzoru i obowiązków w zakresie wykorzystywania środków finansowych na doskonalenie nauczycieli” – zaznaczyła i dodała, że wyniki kontroli pozwolą kuratorom oświaty na zaprojektowanie wspomagania adekwatnego do potrzeb kontrolowanych szkół.

Interpelacja i odpowiedź MEN znajdują się tutaj

(GN)

Wiceminister Lubnauer o priorytetach MEN. „Kuratorzy mają być organami wsparcia dla szkół. Tak patrzymy na zadania nadzorcze”

Edukacja zdrowotna i obywatelska. Dobrostan uczniów… Znamy podstawowe kierunki polityki oświatowej w nowym roku szkolnym