MEiN bierze się za rewizję podręczników szkolnych. „Dostęp do prawdy jest blokowany”

W środę spotkają się trzy zespoły ekspertów z nauk humanistycznych, którzy zapoznają się z tym, w jaki sposób podstawy programowe zostały odzwierciedlone w podręcznikach. Na początek specjaliści przeanalizują podręczniki do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie – poinformował Radosław Brzózka, szef gabinetu politycznego ministra edukacji i nauki w rozmowie z „Naszym Dziennikiem”

Co chce zmienić resort Czarnka? „Wiedza przekazywana uczniom ma być podawana nie w oderwaniu od tożsamości cywilizacyjnej Polaków, ale w kontekście kultury łacińskiej, bo w tej kulturze szczególnie pielęgnuje się wszelką naukę, poszukuje się mądrości. Jesteśmy dziedzicami tradycji greckiej, antycznej, ale też tymi, którzy oświetleni światłem Ewangelii poszukują prawdy w sposób pozbawiony uprzedzeń i dbają o to, żeby ta prawda była dostępna w sposób powszechny, a nie była jakąś wiedzą tajemną. Niestety, w wielu kulturach i cywilizacjach tak się dzieje, że dostęp do prawdy jest wręcz blokowany” – mówi Brzózka w „Naszym Dzienniku”

Przemysław Czarnek w dniu objęciu stanowiska ministra edukacji odwołał ze stanowiska dyrektor Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji Alinę Sarnecką. „Zdecydowanie widzę potrzebę ponownego przyjrzenia się podstawom programowym oraz podręcznikom pod kątem treści, które zawierają” – mówił Czarnek w portalu Onet na początku października 2020. „Chciałbym, aby pedagogika wstydu raz na zawsze wyszła z naszych podręczników. Nie jesteśmy narodem, który miałby się przede wszystkim wstydzić, a nie być dumnym ze swojej historii” – oświadczył.

(JK, GN)

Czarnek już rządzi w MEiN. Zwolnił dyrektor odpowiedzialną za programy szkolne, co dalej?

Przemysław Czarnek o swojej wizji szkoły: “Potrzeba pilnego przeglądu podręczników do języka polskiego, historii i WOS”

Kadry: Roksana Tołwińska szefową departamentu odpowiedzialnego za podstawy programowe w MEN