„Minister edukacji zamierza doprecyzować w ustawie zakres możliwych działań szkoły w określaniu warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, zgodnie z ich potrzebami, poprzez dodanie przepisu, który wprost pozwoli na wprowadzanie zakazu ich używania na terenie szkoły i placówki (w stosunku do dotychczasowej możliwości ograniczenia ich używania)” – poinformowała Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji w odpowiedzi na interpelację poselską.
Posłanka KO Katarzyna Matusik-Lipiec zwróciła się do MEN z interpelacją (nr. 8942) ws. korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły. W piśmie podkreślono, że „obowiązki uczniów w tym zakresie mają określać statuty szkół, ale młodzi ludzie nie znają tego typu przepisów lub nie są ich do końca świadomi”. Wspomniała też o ograniczeniach w korzystanie ze smartfonów w szkołach ze strony niektórych państw UE.
Matusik-Lipiec dopytała, czy MEN rozważa lub rozważało tego typu zmiany, czy wprowadzone są jakiekolwiek konsultacje, jakie działania edukacyjne dotyczące wpływu smartfonów na najmłodszych są planowane w 2025 roku przez resort oraz czy w tym zakresie jest planowana współpraca z instytucjami edukacyjnymi, oraz samorządami?
Odpowiedziała jej wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer. „Przepisy odnoszące się do zasad korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zawarte w ustawie Prawo oświatowe zobowiązują szkoły do określenia w statucie obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. Statut powinien także regulować kwestie praw ucznia oraz trybu składania skarg w przypadku ich naruszenia, a także skutki nieprzestrzegania przez uczniów postanowień statutu” – przypomniała wiceminister edukacji.
Dodała, że przepisy prawa oświatowego pozostawiły szkołom swobodę w określaniu warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas pobytu uczniów w szkole, gdyż sprawy te powinny być uregulowane w zależności od typu i rodzaju szkoły czy wieku uczniów. Ale jak zastrzegła statut szkoły nie może być sprzeczny z prawami zawartymi w przepisach powszechnie obowiązujących, w tym w Konwencji o prawach dziecka.
„Pozostawienie szkołom swobody w określeniu zasad używania urządzeń elektronicznych na terenie szkoły nie jest tożsame z przyzwoleniem na nierespektowanie ustalonych zasad przez uczniów, nauczycieli i rodziców. Ponadto postanowienia statutu szkoły powinny być dyskutowane i weryfikowane przez organy szkoły już na etapie ich projektowania, bowiem wypracowanie zapisów nie tylko zgodnych z prawem, ale także zaakceptowanych przez nauczycieli, uczniów i rodziców stanowi podstawę, i jednocześnie zobowiązanie, do ich respektowania” – podkreśliła.
„Minister Edukacji zamierza doprecyzować w ustawie zakres możliwych działań szkoły w określaniu warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, zgodnie z ich potrzebami, poprzez dodanie przepisu, który wprost pozwoli na wprowadzanie zakazu ich używania na terenie szkoły i placówki (w stosunku do dotychczasowej możliwości ograniczenia ich używania)” – podała.
Jak wskazała wiceszefowa MEN szczegółowe cele do osiągnięcia, uwzględniające przedmiotową tematykę, zostały zaplanowane do realizacji w przyjętej przez rząd we wrześniu 2024 r. Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE).
Dokument wskazuje, iż w transformacji cyfrowej szkół bardzo ważną rolę pełnią inicjatywy skoncentrowane na zapewnieniu odpowiedniej higieny cyfrowej oraz bezpiecznym korzystaniu z komputera i Internetu. W planie wdrażania PCTE, w obszarze 8, dotyczącym cyfrowego bezpieczeństwa, uwzględniono m.in. następujące działania:
>> opracowanie standardu reagowania przez szkołę na incydenty w Internecie oraz procedur postępowania w przypadku zagrożenia dla uczniów, nauczycieli i szkoły,
>> opracowanie wytycznych dla nauczycieli i ram kompetencji uczniów w zakresie cyberbezpieczeństwa i higieny cyfrowej,
>> opracowanie zasad systematycznego przeprowadzenia szkoleń dla nauczycieli i rodziców w zakresie cyberbezpieczeństwa,
>> opracowanie wytycznych dla działań dotyczących zakresu korzystania z danych uczniów i nauczycieli przez inne instytucje, działania wspierające nauczanie o edukacji medialnej, higienie cyfrowej i cyberbezpieczeństwie.
Ponadto, w 2025 r. Minister Edukacji planuje przeprowadzenie badań, dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
Pełną treść interpelacji i odpowiedź na nią można znaleźć tutaj
(GN)