Zacząłem pracę w szkole w roku 80. Przeżyłem stan wojenny, nakłanianie mnie do współpracy i świecenie latarką po oczach. Jestem zahartowany. Żaden minister edukacji nie zmusi mnie do tego, bym donosił na swoich nauczycieli – powiedział „Gazecie Wyborczej” Marek Gaweł, dyrektor Zespołu Szkół nr 8 w Krakowie. Dyrektorzy nie zamierzają przekazywać kuratoriom informacji o udziale uczniów i nauczycieli w protestach.
Nie słyszałem, żeby któryś z nich nakłaniał uczniów do udziału w protestach, ale mają prawo do swoich przekonań i jeżeli młodzi pytają ich, co o tym wszystkim myślą, mają prawo, a nawet obowiązek szczerze o tym z nimi rozmawiać. Mają prawo mówić zgodnie z własnym światopoglądem. A to, że mamy religię w szkołach, nie jest jednoznaczne z tym, że musi to być światopogląd reprezentowany przez Kościół – dodał.
W zawodzie nauczyciela niezwykle ważny jest autorytet moralny a ten buduje się przez taką postawę, jaką pokazuje wielu dyrektorów i nauczycieli. Nie dajmy się zastraszyć pogróżkami ministra i kuratorów oświaty.
— Sławomir Broniarz (@Broniarz) November 3, 2020
Dyrektorzy nie zamierzają przekazywać kuratoriom informacji o udziale uczniów i nauczycieli w protestach. „To, co nauczyciele czy uczniowie robią wieczorem, to ich osobista sprawa” – podkreślają.
ŻADEN dyrektor szkoły w Gdyni nie przekazał kuratorium informacji o udziale uczniów i nauczycieli w protestach, ustaliło @RadioZET_NEWS w urzędzie miasta. Pisma w tej sprawie trafiły do gdyńskich liceów. MEN chciał w ten sposób zebrać informacje potrzebne do ukarania belfrów.
— Maciej Bąk (@MaciejBk1) November 3, 2020
Przypomnijmy, że szef MEN Przemysław Czarnek zapowiedział konsekwencje prawne wobec nauczycieli, którzy „namawiali uczniów do udziału w protestach lub sami brali w nich udział”. Kuratorzy zasypali dyrektorów listami w tej sprawie.
Mazowiecka kurator oświaty Aurelia Michałowska chciała np. wiedzieć, jakie działania wychowawcze podejmą dyrektorzy szkół wobec udziału uczniów w protestach. Dyrektor LO im. Śniadeckiego w Warszawie Marcin Konrad Jaroszewski, odpisał: Będą „oczywiste wyrazy uznania” dla inicjatywy uczniów i „pochwały za odpowiedzialne wzięcie udziału w aktualnych wydarzeniach życia społecznego i obywatelskiego”.
„Bo na pewno Pani nie zaprzeczy, że oddolna inicjatywa uczniów, polegająca na wyrażeniu swoich poglądów i przekonań, stanowi piękny przykład postawy obywatelskiej, a jeśli dodamy do tego fakt, że uczniowie w ten sposób wsparli walkę o godność i prawa człowieka, to również Panią, jako Mazowieckiego Kuratora Oświaty, z pewnością rozpiera duma — czyż nie jest to właśnie realizacja celów kształcenia w zakresie wiedzy o społeczeństwie, takich jak: rozumienie zasad i form demokracji oraz konsekwencji ich łamania, rozumienie specyfiki praw i wolności człowieka oraz podstawowych mechanizmów ich ochrony czy też umiejętność interpretacji życia społecznego? Czy można sobie wyobrazić piękniejszy przykład edukacji obywatelskiej w praktyce?” – podsumował dyrektor.
(JK, GN)
Źródło: wyborcza.pl