– W tej chwili powstaje dokument, który jest poddawany procederze takiej, jak normalne dokumenty prawne. To będzie projekt dwóch rozporządzeń, jeśli chodzi o podstawy programowe i trzecie rozporządzenie, jeśli chodzi o ramowe plany nauczania. Ten dokument będzie podlegał konsultacjom – najpierw między departamentami w ministerstwie, (potem) międzyresortowym, natomiast konsultacjom publicznym będzie poddany od mniej więcej 16 kwietnia – zapowiedziała Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji.
Wiceszefowa resortu edukacji zaznaczyła, że lutowe, trwające 10 dni prekonsultacje, opierały się tylko na materiale przygotowanym przez ekspertów. Do ministerstwa trafiło ponad 50 tys. uwag, w większości dotyczących propozycji, odnoszących się do takich przedmiotów jak język polski, historia, biologia i wiedza o społeczeństwie. Od połowy kwietnia – jak zapowiedziała Lubnauer -rozpoczną się konsultacje publiczne projektów rozporządzeń dotyczących zmian w podstawie programowej
Nawiązując do kontrowersji związanych z propozycjami zmian w podstawie do historii wiceminister powiedziała, że powstanie wielkopolskie będzie w podstawie programowej wyraźnie wymienione, tak samo jak powstania śląskie.
– W Wielkopolsce największe emocje wzbudziły zmiany w podstawie programowej z historii. Chciałam powiedzieć jasno: nawet w tych materiałach, które były robocze, Powstanie Wielkopolskie było. Natomiast my upewnimy się, by w materiałach ministerialnych by było wyraźnie wymienione, tak jako jak powstania śląskie – dodała wiceministra.
Podkreśliła, że przygotowywane zmiany mają doprowadzić do sytuacji, w której nauczyciele będą mogli bardziej dogłębnie zrealizować dany program. – To jest chyba bardzo dobra idea, że lepiej czasami mniej, ale lepiej – dodała.
Wspomniała również o tym, że jak ważna jest autonomia poszczególnych szkół oraz zmiany w kuratorium.
– Dotychczas bardzo często kurator był cenzorem i cerberem. Opiniował czy podoba mu się kierunek ideologiczny do którego dąży szkoła. W mojej ocenie w szkole powinna rządzić dyrekcja, rada rodziców i uczniowie. Gdzie realizuje się wspólną podstawę programową i kierunki wyznaczone przez ministerstwo, ale gdzie jest prawdziwa samorządność uczniowska i autonomia nauczycieli
Cały dzień z Wiceministrą Edukacji @KLubnauer w Poznaniu zakończony spotkaniem otwartym. Dużo konkretów, dużo informacji. Dziękuję za dobry dzień. pic.twitter.com/YVJbhwf4Pn
— Katarzyna Kierzek-Koperska🇵🇱🇪🇺 (@KierzekKoperska) March 11, 2024
W szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Żychlinie wiceminister mówiła też o znaczeniu małych szkół.
– Chcemy zachować małe, wiejskie szkoły. Szkoła na wsi, często połączona z przedszkolem, (może powinno tam znaleźć również miejsce dla Koła Gospodyń Wiejskich, czy grupy żłobkowej), daje poczucie, że jest to nasze miejsce na świecie – zaznaczyła.- Staramy się robić rozeznanie prawne, które ułatwiłoby tworzenie takich wspólnych miejsc w szkolnym budynku – tłumaczyła.
(GN)
Fot: MEN
MEN podsumowało prekonsultacje ws. zmian w podstawie programowej. „Ponad 50 tysięcy sugestii”