Nauczyciele i uczniowie czują się odpowiedzialni za kształtowanie ekologicznej przyszłości. Tak wynika z Badania Świadomości Ekologicznej przeprowadzonego przez Fundację Digital University oraz Fundację Deloitte w ramach programu Be.Eco.
Badanie Be.Eco pokazuje, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są świadomi swojej kluczowej roli w walce ze zmianami klimatu. Większość nauczycieli (69 proc.) i ponad połowa uczniów szkół średnich (58 proc.) wierzy w siłę pojedynczych osób i wpływ ich działań na przyszłość planety.
Jednocześnie nauczyciele (57 proc.) i uczniowie techników i liceów (53 proc.) krytycznie oceniają działania rządów i instytucji, co podkreśla potrzebę zaangażowania w działania systemowe.
Przy tym aż 55 proc. nauczycieli i ponad 1/3 uczniów dostrzega potencjał w lokalnych działaniach ekologicznych. Co więcej, wszystkie badane grupy (62 proc.) wierzą w transformację ekologiczną napędzaną przez duże firmy i siłę młodzieżowego aktywizmu. To pokazuje, jak ważna jest współpraca w kontekście przeciwdziałania zmianom klimatu.
– Powstrzymanie zmian klimatycznych oraz dewastacji środowiska to nie jest jedno wielkie działanie, ale milion małych aktywności, które wspólnie do niego prowadzą. Najlepiej zacząć je od własnego podwórka, pobliskiego strumienia, lasu, łąki czy ogródka, co da poczucie sprawczości i pozytywną perspektywę – mówi Halina Frańczak, członkini Zarządu Fundacji Deloitte Polska, Partnera Głównego Ogólnopolskiego Programu edukacyjnego Be.Eco.
Ogólnopolskie Badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco* ukazuje podejście do zmian klimatu uczniów oraz nauczycieli. Fundacja sprawdziła, jak postrzegane są zmiany klimatyczne, czy martwią one uczestników badania, kto ich zdaniem za nie odpowiada.
Zbadano także, skąd czerpana jest wiedza o ekologii, i choć pierwsze miejsce należy do mediów społecznościowych, pozytywnie zaskakuje, że uczniowie eksplorują ten temat na lekcjach.
– Jest to dla nas świetna wiadomość, ponieważ pokazuje zapotrzebowanie na nasz program. Wynika to z faktu, że w podstawie programowej wciąż brakuje pogłębienia tych ważnych tematów – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
Trwa trzecia edycja projektu Be.Eco, w którym nauczyciele mogą wzbogacić wiedzę z obszaru ekologii i klimatu, aby uzupełnić podstawę programową o ten ważny społecznie wątek. Program przygotowany przez Fundację Digital University kierowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 23 kwietnia br. uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę w praktyce w Międzyszkolnym Turnieju Wiedzy Ekologicznej.
(DK, GN, materiały prasowe)
>> W Ogólnopolskim Badaniu Świadomości Ekologicznej Be.Eco wzięło udział 267 nauczycieli oraz ponad 1 tys. uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Raport z badania jest dostępny na stronie: https://beeco.edu.pl/badanie-swiadomosci-ekologicznej/
>> Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/
>> Głos Nauczycielski jest patronem medialnym programu Be.Eco
Nasz patronat. Trwają zapisy do bezpłatnych programów dla nauczycieli Be.Eco i Be.Net