Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie ws. podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Chodzi o realizację tzw. kamienia milowego przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zmiany mają umożliwiać wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce „na równym poziomie w każdej szkole”.
Jak informuje MEN rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C9G) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. W załącznikach do rozporządzenia określono minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego oraz Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) jakie zalecane są do stosowania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie w formie dziennej.
Jak czytamy m.in. w uzasadnieniu projektu „obecnie nowelizowane rozporządzenie reguluje kwestie związane z wymogami infrastrukturalnymi obiektów szkolnych, wyposażeniem przedszkoli, szkół i placówek działających w systemie oświaty w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wyposażeniem nauczyciela w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela, ze zbiorami biblioteki szkolnej, a także z określeniem minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, w tym komputerów stacjonarnych, laptopów i tabletów, w który powinny być wyposażone szkoły”
W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) podkreślono, że aktualizacja minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, w który powinny być wyposażone szkoły, jest niezbędna w celu zapewnienia zgodności nabywanego sprzętu komputerowego z aktualnie obowiązującymi standardami technologicznymi, potrzebami uczniów i nauczycieli oraz dla zapewnienia jego należytej jakości.
„Dodatkowo, aby zapewnić standardy wyposażenia szkół w infrastrukturę cyfrową, jest konieczne określenie minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych wspierających realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych” – dodano.
„Kierunek tych działań znajduje odzwierciedlenie w opisie wyżej wskazanego kamienia milowego, wskazującego na obowiązek Rzeczypospolitej Polskiej do określenia minimalnych standardów wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauce na równym poziomie w każdej szkole. Jest to warunek konieczny do uruchomienia właściwych tematycznie inwestycji zawartych w KPO” – czytamy.
Podano, że rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zapisu dotyczącego dodawanego do nowelizowanego rozporządzenia załącznika o minimalnych wymaganiach dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, który wejdzie w życie z dniem 1 września 2026 r.
W znowelizowanym rozporządzeniu mają się znaleźć dwa załączniki:
>> załącznik nr 1 z aktualizacją minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego używanego w szkole (wejdzie w życie po 14 od ogłoszenia nowelizacji rozporządzenia);
>> załącznik nr 2 z określeniem minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych (wejdzie w życie z dniem 1 września 2026 r.).
W załączniku nr 2 proponuje się m.in., aby w szkołach podstawowych w ramach „minimalnych wymagań” znalazły się m.in. szerokopasmowy dostęp do internetu (co najmniej 100 Mb/s), sprzęt komputerowy (komputery stacjonarne, laptopy, laptopy przeglądarkowe lub tablety, dla uczniów i nauczycieli, z dostępem do internetu – jeden sprzęt komputerowy na 6 uczniów), interaktywne monitory dotykowe o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali, drukarka 3D, przenośna kamera cyfrowa.
Rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C9G) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”.
MEN wskazuje, że jednym z podstawowych celów KPO jest „zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju”. „Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa w tym obszarze kluczową rolę” – zaznacza.
W KPO uwzględniono następujące inwestycje dotyczące cyfryzacji oświaty:
1) zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 553 336 sztuk, i uczniów – co najmniej 735 000 sztuk;
2) wyposażenie sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN – co najmniej 100 000 sal;
3) utworzenie laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych – co najmniej 16 000;
4) cyfryzację systemu egzaminacyjnego.
„Z powyższego wynika, że polski system oświaty czeka w najbliższych latach kompleksowa transformacja cyfrowa, z którą wiąże się zakup dużej ilości niezbędnego sprzętu komputerowego” – podaje MEN. Zaznacza, że działania te są komplementarne wobec już realizowanych inicjatyw edukacyjnych finansowanych ze środków krajowych („Aktywna Tablica” i „Laboratoria Przyszłości”).
Szczegóły projektu można znaleźć tutaj
Konsultacje rozporządzenia potrwają do 30 lipca br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres [email protected].
(GN)