Technologie cyfrowe „na równym poziomie w każdej szkole”? Projekt rozporządzenia MEN ws. wymagań dotyczących sprzętu komputerowego w szkołach do konsultacji

Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie  ws. podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Chodzi o realizację tzw. kamienia milowego przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.  Zmiany mają umożliwiać wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce „na równym poziomie w każdej szkole”.

Jak informuje MEN rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C9G) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności. W załącznikach do rozporządzenia określono minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego oraz Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) jakie zalecane są do stosowania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie w formie dziennej.

Jak czytamy m.in. w uzasadnieniu projektu „obecnie nowelizowane rozporządzenie reguluje kwestie związane z wymogami infrastrukturalnymi obiektów szkolnych, wyposażeniem przedszkoli, szkół i placówek  działających w systemie oświaty w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wyposażeniem nauczyciela w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela, ze zbiorami biblioteki szkolnej, a także z określeniem minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, w tym komputerów stacjonarnych, laptopów i tabletów, w który powinny być wyposażone szkoły”

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) podkreślono, że aktualizacja minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, w który powinny być wyposażone szkoły, jest niezbędna w celu zapewnienia zgodności nabywanego sprzętu komputerowego z aktualnie obowiązującymi standardami technologicznymi, potrzebami uczniów i nauczycieli oraz dla zapewnienia jego należytej jakości.

„Dodatkowo, aby zapewnić standardy wyposażenia szkół w infrastrukturę cyfrową, jest konieczne określenie minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych wspierających realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych” – dodano.

„Kierunek tych działań znajduje odzwierciedlenie w opisie wyżej wskazanego kamienia milowego, wskazującego na  obowiązek Rzeczypospolitej Polskiej do określenia minimalnych standardów wyposażenia wszystkich szkół w  infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauce na równym  poziomie w każdej szkole. Jest to warunek konieczny do uruchomienia właściwych tematycznie inwestycji zawartych w KPO” – czytamy.

Podano, że rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zapisu dotyczącego dodawanego do nowelizowanego rozporządzenia załącznika o minimalnych wymaganiach dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, który wejdzie w życie z dniem 1 września 2026 r.

W znowelizowanym rozporządzeniu mają się znaleźć dwa załączniki:

>> załącznik nr 1 z aktualizacją minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego używanego w szkole (wejdzie w życie po 14 od ogłoszenia nowelizacji rozporządzenia);

>> załącznik nr 2 z określeniem minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych (wejdzie w życie z dniem 1 września 2026 r.).

W załączniku nr 2 proponuje się m.in., aby w szkołach podstawowych w ramach „minimalnych wymagań” znalazły się m.in. szerokopasmowy dostęp do internetu (co najmniej 100 Mb/s), sprzęt komputerowy (komputery stacjonarne, laptopy, laptopy przeglądarkowe lub tablety, dla uczniów i nauczycieli, z dostępem do internetu – jeden sprzęt komputerowy na 6 uczniów), interaktywne monitory dotykowe o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali, drukarka 3D, przenośna kamera cyfrowa.

 

Rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C9G) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”.

MEN wskazuje, że jednym z podstawowych celów KPO jest „zapewnienie optymalnego poziomu rozwoju cyfrowego – w skali całego kraju – oraz kompetencji kluczowych dla rozwoju gospodarki przyszłości, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju”. „Cyfryzacja i innowacyjność systemu oświaty odgrywa w tym obszarze kluczową rolę” – zaznacza.

W KPO uwzględniono następujące inwestycje dotyczące cyfryzacji oświaty:

1)   zapewnienie nowych komputerów przenośnych do dyspozycji nauczycieli – co najmniej 553 336 sztuk, i uczniów – co najmniej 735 000 sztuk;

2)   wyposażenie sal lekcyjnych w połączenie z siecią LAN – co najmniej 100 000 sal;

3)   utworzenie laboratoriów Sztucznej Inteligencji (AI) oraz nauki, techniki, inżynierii i matematyki (STEM) w szkołach i innych instytucjach edukacyjnych – co najmniej 16 000;

4)   cyfryzację systemu egzaminacyjnego.

„Z powyższego wynika, że polski system oświaty czeka w najbliższych latach kompleksowa transformacja cyfrowa, z którą wiąże się zakup dużej ilości niezbędnego sprzętu komputerowego” – podaje MEN. Zaznacza, że działania te są komplementarne wobec już realizowanych inicjatyw edukacyjnych finansowanych ze środków krajowych („Aktywna Tablica” i „Laboratoria Przyszłości”).

Szczegóły projektu można znaleźć tutaj

Konsultacje rozporządzenia potrwają do 30 lipca br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres [email protected].

(GN)

Podniesienie kompetencji cyfrowych – nabór na szkolenia dla nauczycieli w ramach KPO. Do 14 sierpnia można składać wnioski

Raport Cyfrowa Szkoła 4.0. Nauczyciele wysoko oceniają stopień cyfryzacji polskich szkół. Ale tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem