Raport TFLF: Rekomendują MEiN przygotowanie systemowej odpowiedzi wspomagającej integrację uczniów z Ukrainy

Grupa studentów i absolwentów czołowych uniwersytetów na świecie we współpracy z fundacją Transatlantic Future Leaders Forum, zrzeszającą dawnych stażystów Kongresu USA, stworzyła raport rekomendujący MEiN rozwiązania dotyczące edukacji dzieci-uchodźców z Ukrainy.

Publikacja stanowi syntezę informacji na temat ukraińskiego systemu edukacji, globalnych perspektyw edukacji uchodźców oraz kluczowych wyzwań w kontekście trwającego kryzysu.

Jak przypomina TFLF już przed kryzysem polskie szkoły mierzyły się z problemami budżetowymi i organizacyjnymi. Według NIK w 2021 r. aż 43 proc.  dyrektorów szkół sygnalizowało trudności z pozyskaniem nauczycieli do pracy, w wyniku czego dyrektorzy przydzielili nadgodziny aż 73 proc. nauczycieli i nauczycielek.

„Biorąc pod uwagę, że do polskiego systemu oświaty dołączą tysiące nowych uczniów, konieczne będzie zwiększenie zasobów szkół oraz ułatwienie procesów integracyjnych. Raport rekomenduje Ministerstwu przygotowanie systemowej odpowiedzi wspomagającej integrację nowych uczniów. Główne wyzwania, na które polski system oświaty będzie musiał w systemowy sposób odpowiedzieć, to bariera językowa, różnice kulturowe, problemy finansowe oraz trauma związana z opuszczeniem obszaru objętego działaniami wojennymi. Badania pokazują, że możliwie najszybsze rozwiązanie tych problemów jest kluczowe dla późniejszej integracji uczniów-uchodźców” – czytamy.

„Na całym świecie dzieci-uchodźcy są narażone na pięciokrotnie wyższe ryzyko nieuczęszczania do szkoły od innych dzieci, szczególnie na poziomie ponadpodstawowym. Edukacja dzieci-uchodźców nie może czekać. Dłuższe przerwy w uczęszczaniu do szkoły powodują niższe wyniki   nauce oraz zwiększone ryzyko porzucenia szkoły. Nikt nie jest w stanie oszacować ile potrwa wojna, dlatego potrzebne są zarówno krótko-, jak i długoterminowe plany edukacyjne” – podkreślono w komunikacie.

– Musimy zapewnić edukację dobrej jakości dla uczniów-uchodźców, ponieważ jest to klucz do zapewnienia im kompetencji na przyszłość – powiedziała Ania Owczarek, absolwentka edukacji na Uniwersytecie Oksfordzkim.

– Kryzys uchodźczy jest wyzwaniem, ale również okazją do tego żeby polskie szkoły skorzystały z istniejącego już dorobku naukowego oraz najlepszych praktyk i wprowadziły innowacyjne metody nauczania – pomocne nie tylko dla uczniów i uczennic z Ukrainy, ale dla wszystkich. To dobry czas, żeby nauczyć się jak rozmawiać w szkole o trudnych tematach, jak z szacunkiem i zrozumieniem prowadzić zajęcia oraz jak lepiej angażować młodzież. Przed nami długa droga, ale liczymy że MEiN skorzysta z rekomendacji zawartych w raporcie – powiedział Przemysław Stolarski, założyciel międzynarodowej szkoły debatowania Think and Speak Academy, zajmujący się zawodowo tworzeniem angażujących uwagę zajęć dla studentów na Uniwersytecie Harvarda, gdzie obecnie studiuje na wydziale edukacji

Autorzy raportu postulują m.in. zapewnienie samorządom nowych funduszy celowych lub zwiększenie subwencji oświatowej; rekomendują MEiN koordynację i finansowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i inicjatywami społecznymi, pomocnymi w edukacji i integracji osób uciekających z Ukrainy w szkołach przyjmujących dzieci-uchodźców; publikację w języku ukraińskim kluczowych dokumentów i przekazanie ich samorządom z przeznaczeniem do pracy z uchodźcami, czy tworzenie wiarygodnych baz danych.

Pełny raport można znaleźć tutaj

(JK, GN)

ZNP: Szkoły potrzebują pieniędzy i wsparcia ze strony MEiN, aby skutecznie pomagać dzieciom z Ukrainy

STO apeluje do MEiN o systemowe rozwiązania dotyczące uchodźców z Ukrainy w polskich szkołach

Czarnek: W polskich szkołach ukraińscy nauczyciele tylko na stanowiskach pomocy nauczyciela

Szkoła Edukacji: Poradniki dla nauczycieli jak nauczać ukraińskie dzieci języka ojczystego, matematyki, historii, biologii