Sejmowe komisje o sprawach nauczycieli – specjalistów i logopedów. W obradach brały udział przedstawicielki ZNP

Przedstawicielki ZNP: Katarzyna Bekier i Edyta Książek uczestniczyły w pracach sejmowych komisji zajmujących się sprawami nauczycieli – specjalistów, w tym także nauczycieli logopedów.

Katarzyna Bekier, Oddział ZNP w Pabianicach, brała udział w posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, która była poświęcona nowej ustawie o niektórych zawodach medycznych. W trakcie posiedzenia zapowiedziano wniesienie poprawki wyłączającej logopedów z listy zawodów medycznych (to postulat logopedów)!

– Nikogo na siłę uszczęśliwiać nie chcemy. Mój klub wniósł poprawkę wyłączającą logopedów z ustawy – zadeklarował przewodniczący sejmowej Komisji Zdrowia Tomasz Latos. Celem wniesionego przez rząd projektu jest – jak wskazano w uzasadnieniu – uregulowanie warunków i zasad wykonywania zawodów medycznych, które dotychczas nie były objęte regulacjami ustawowymi.

Natomiast Edyta Książek, członek ZG ZNP uczestniczyła w posiedzeniu „Podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania”, podczas której przedstawiła parlamentarzystom „Informację na temat wyników badania ankietowego w sprawie warunków pracy nauczycieli specjalistów” przeprowadzonego przez ZNP.

ZNP przeprowadził badanie ankietowe ws. warunków pracy tych nauczycieli. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie badawczej.

Jego celem było zdiagnozowanie aktualnej sytuacji i skali problemów występujących wśród tej grupy nauczycieli. Wyniki badania zostały przekazane sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Ministrowi Edukacji i Nauki.

Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety dotyczyły między innymi wymiaru zatrudnienia, czasu pracy, dostępności doskonalenia, wyposażenia w narzędzia do przeprowadzania badań diagnostycznych. Zwróciliśmy się o wskazanie źródeł najczęściej występujących problemów. Ponadto, ankietowani mieli możliwość zgłoszenia własnych spostrzeżeń i uwag.

Analiza wyników badania ujawniła braki w zatrudnieniu nauczycieli specjalistów. W 21,7% szkół i placówek nie zatrudniono pedagoga, 30,7% – pedagoga specjalnego, 32,9% – psychologa, 33,1 – logopedy i 65% – terapeuty pedagogicznego.

Zatrudnienie na ww. stanowiskach, uwzględniające wymiar zatrudnienia (pełny/niepełny), kształtuje się w następujący sposób:

>> pedagog – 56,8% pełny wymiar / 21,5% niepełny wymiar,

>> pedagog specjalny – 22,5% pełny wymiar / 46,8% niepełny wymiar,

>> psycholog – 29,6% pełny wymiar / 37,5% niepełny wymiar,

>> logopeda – 30,9% pełny wymiar / 36% niepełny wymiar,

>> terapeuta pedagogiczny – 13,1% pełny wymiar / 21,9% niepełny wymiar.

60% proc. uczestników badania wskazało, że zwiększył się ich zakres zadań realizowanych poza pensum. Ponadto, wykonywane zadania przekraczają tygodniową normę czasu pracy (40 godzin) – tak odpowiedziało 49,4% respondentów.

„W przypadku pedagogów specjalnych należy zwrócić szczególną uwagę na wymiar zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych realizowanych przez tych nauczycieli w ramach pensum. Zajęcia te realizowane są często w wymiarze powyżej 10 godzin tygodniowo (również w sytuacji zatrudnienia w niepełnym wymiarze), co prowadzi do sytuacji, że nauczyciele ci przekraczają obowiązujące normy czasu pracy, z uwagi na wykonywanie szeregu innych zadań i czasochłonnych czynności (np. związanych z prowadzeniem dokumentacji) do czego obligują ich przepisy prawa” – tłumaczy na swojej stronie ZNP.

Szkoły i placówki nie są wyposażone w narzędzia do przeprowadzania badań diagnostycznych dzieci i młodzieży – potwierdza to aż 72,6% badanych.

65,3% nauczycieli specjalistów uczestniczących w badaniu nie ma dostępu do pomocy metodycznej, a 20,1% stwierdziło brak możliwości skorzystania z bezpłatnych form doskonalenia zawodowego.

Według respondentów źródłem problemów występujących w ich pracy zawodowej jest:

  • duża liczba tworzonych dokumentów – zbyt obszerne procedury biurokratyczne (83,2% respondentów),
  • niedostateczne wyposażenie w specjalistyczny sprzęt (58% respondentów),
  • zbyt mała liczba zatrudnionych w szkole specjalistów (33,7% respondentów),
  • niedostateczna współpraca z rodzicami uczniów wymagających szczególnej pomocy (32,9% respondentów),
  • mała dostępność do bezpłatnych form doskonalenia zawodowego (30,2% respondentów),
  • brak wsparcie metodycznego (29,1% respondentów),
  • niedostateczna współpraca z innymi nauczycielami (17,4% respondentów),
  • brak wsparcia ze strony nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły/placówki (14,35% respondentów),
  • brak wsparcia ze strony nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty (12,6% respondentów).

Ponadto, zgłoszone przez respondentów problemy dotyczyły m. in.:

  • niskich płac,
  • zastępstw za nieobecnych nauczycieli (bezpłatnych), ich duża liczba uniemożliwia realizację własnych zadań,
  • zbyt dużego obciążenia obowiązkami,
  • braku gabinetów do prowadzenia zajęć,
  • wykorzystywania prywatnego sprzętu do pracy zawodowej,
  • niskiej jakości szkolnych komputerów i problemów z internetem,
  • braku dostępności specjalistów, konsultacji lekarskich, superwizji zewnętrznej,
  • pracy z dziećmi obcojęzycznymi,
  • łączenia w grupy uczniów z różnymi rodzajami dysfunkcji, na zajęciach specjalistycznych (brak środków finansowych),
  • zbyt dużej liczebność klas,
  • zbyt dużej liczebność grup podczas realizacji zajęć specjalistycznych – w grupach są uczniowie z różnymi deficytami rozwojowymi,
  • trudności w zapewnieniu właściwej realizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji dowożenia uczniów,
  • wzrostu sytuacji stresogennych.

Wnioski z badania

  1. Konieczność zwiększenia zatrudnienia nauczycieli specjalistów i monitorowanie sytuacji w tym zakresie (zatrudnienie powinno być adekwatne do potrzeb)
  2. Stworzenie możliwości elastycznego zatrudniania nauczycieli specjalistów w ramach ustawowych norm zatrudniania
  3. Położenie większego nacisku na indywidualizację pracy z uczniem
  4. Poprawa warunków pracy nauczycieli specjalistów, w tym stworzenie odpowiednich warunków umożliwiających prowadzenie indywidualnych oddziaływań terapeutycznych
  5. Zwiększenie nakładów finansowych przeznaczonych na wyposażenie szkół i placówek w narzędzia diagnostyczne i specjalistyczny sprzęt – także komputerowy
  6. Wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z przekraczaniem norm czasu pracy
  7. Weryfikacja zakresu zadań realizowanych przez nauczycieli specjalistów
  8. Zwiększenie zatrudnienia nauczycieli metodyków i możliwości korzystania przez nauczycieli specjalistów z bezpłatnych form doskonalenia zawodowego
  9. Większe wsparcie ze strony nadzoru pedagogicznego
  10. Podjęcie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zdecydowanych działań w zakresie odbiurokratyzowania pracy szkoły, w tym pracy nauczycieli specjalistów

(GN)

ZNP: 30 proc. szkół nie zatrudniło pedagoga specjalnego, psychologa lub logopedy (wyniki ankiety)

ZNP: Działania dotyczące ustawy o zawodach medycznych i nauczycieli logopedów

Pedagodzy specjalni w szkołach. Anita Rucioch-Gołek: Należało sprawdzić najpierw, jak wygląda sytuacja kadrowa

Pedagodzy specjalni – brakuje osób o takich kwalifikacjach. Mirosława Lewandowska: Nikt nie pyta o taką pracę