„Przedstawione do konsultacji publicznych zmienione podstawy programowe dla szkół ponadpodstawowych w zakresie przedmiotów >>Historia<< i >>Wiedza o społeczeństwie<< oraz podstawa programowa do nowego przedmiotu >>Historia i teraźniejszość<<budzą głęboki niepokój Senatu Uniwersytetu Warszawskiego” – czytamy w przyjętej uchwale. Podstawę do nowego przedmiotu skrytykowały wcześniej także m.in. Rada Wydziału Historii UW, Komitet Nauk Historycznych PAN oraz Polskie Towarzystwo Historyczne.
„Jednostronność prezentacji zagadnień w proponowanych podstawach programowych, ograniczenie roli przedmiotu >>Wiedza o społeczeństwie<<, redukcja treści z zakresu nauk społecznych, realizowanych dotychczas w ramach tego przedmiotu, przy tym drastyczne ograniczenie wiedzy użytkowej, praw podmiotowych i ich realizacji, planowane złamanie zasady chronologicznego wykładu dziejów oraz błędy merytoryczne i metodyczne w tych dokumentach będą miały negatywny wpływ na wiedzę i umiejętności młodego pokolenia” – podkreślono w uchwale senatu UW.
Senat @UniWarszawski podjął uchwałę w sprawie projektu zmian w podstawach programowych Historii, HiT i WoS zgłoszonych przez @MEIN_GOV_PL.
Senat wyraża "głęboki niepokój" i apeluje "o powstrzymanie się od wprowadzania pochopnych zmian w edukacji"https://t.co/J0KX7U8dkc— Łukasz Niesiołowski–Spanò (@LukaszNiesio) January 21, 2022
Senat UW zaapelował do kierownictwa MEiN „o powstrzymanie się od wprowadzania pochopnych zmian w edukacji, która jest
niezwykle wrażliwą sferą życia społecznego”. „Proponowany kształt podstaw programowych doprowadzi do obniżenia poziomu kompetencji uczących się w obszarze tak istotnym jak edukacja obywatelska, może też przyczynić się do zbędnych napięć w szkolnictwie, którego wysoka jakość stanowi narodową rację stanu” – zaznaczono.
Podstawę do nowego przedmiotu skrytykowały wcześniej także m.in. Rada Wydziału Historii UW, Komitet Nauk Historycznych PAN oraz Polskie Towarzystwo Historyczne.
Rada #WydziałHistoriiUW podjęła uchwałę w sprawie propozycji @MEIN_GOV_PL zmian w podstawach programowych szkół ponadpodstawowych, w tym w zakresie Historii, HiT i WoS.
Popieramy stanowiska PTH i KNH PAN.https://t.co/3e99rTI8xk@jsuchecka @wiszewski @KRASP_pl
— Łukasz Niesiołowski–Spanò (@LukaszNiesio) January 13, 2022
Historycy z PAN zwracają uwagę na to, że propozycje ministra to w rzeczywistości nie zmiana podstawy programowej, a działanie, które wymagałoby napisania podstaw na nowo – powstaje jeden przedmiot (HiT), który ingeruje w treści dwóch już istniejących (historia oraz WoS).
A zdaniem Polskiego Towarzystwa Historycznego przedstawiona podstawa programowa przedmiotu historia i teraźniejszość „nie zrekompensuje braków, które powstaną w wiedzy, umiejętnościach i postawach uczniów kończących szkoły ponadpodstawowe za kilka lat”. Uważają też, że HiT będzie kolejnym przedmiotem, którego podstawa programowa jest wyraźnie przeładowana.
(JK, GN)
Debata w Sejmie na temat HiT. „Nowy przedmiot wywoła bardzo silny ruch przeciw historii”
KDS KIG: Wprowadzenie HiT do szkół należy odroczyć. Szkoły potrzebują spokoju i stabilizacji