Zaporowe, nie do przyjęcia, skandaliczne – tak o propozycjach ministra Czarnka mówią członkowie Zarządu Głównego ZNP. I dodają, że przy radykalnie rosnącym pensum zmiany w płacach to nie podwyżki
Obradujący 2 października br. w Krakowie Zarząd Główny ZNP odniósł się do propozycji przedstawionych niedawno przez szefa MEiN związkom zawodowym. Chodzi o zapowiedzi zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli, jakie minister edukacji Przemysław Czarnek przedstawił 21 września br. na spotkaniu Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Przypomnijmy, że w „ofercie” MEiN są: wzrost pensum o cztery godziny tygodniowo, wprowadzenie ośmiu godzin pracy na rzecz szkoły (dla niektórych nauczycieli więcej niż osiem), likwidacja średniego wynagrodzenia nauczycieli oraz niektórych dodatków (dodatek uzupełniający, dodatek „na start”), cięcia w funduszu socjalnym oraz wprowadzenie 50-dniowego urlopu wypoczynkowego dla nauczycieli. Wynagrodzenia miałby wzrosnąć, ale jak zwraca uwagę ZNP, przy wyższym pensum oraz cięciach w dodatkach i świadczeniach, nauczyciele sami sfinansowaliby te „podwyżki”. Resort edukacji przewiduje także zmiany w awansie zawodowym i ocenie pracy (więcej na ten temat na s. 10-11).
(…)
Magdalena Kaszulanis
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 40, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2021:
- Komentarz: Taki prezent na rocznicę
- Felieton: 16 godzin
- W Krakowie odbyły się obchody 115. rocznicy powstania ZNP i 81. rocznicy utworzenia Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Polscy nauczyciele odegrali kluczową rolę w walce o wolność – wystąpienie prezesa ZNP
- MEiN przygotowuje ostateczną wersję lex Czarnek. Krytyka projektu ze wszystkich stron
- Polscy uczniowie najbardziej dotknięci pandemią. Wstrząsający raport OECD
- W cieniu zmian w pensum MEiN szykuje rewolucję w awansie zawodowym i ocenie pracy
- Chciałabym, żeby decydenci zrozumieli, że z każdym rokiem potrzeby uczniów w zakresie wspomagania będą rosły
- Ekspert po spotkaniach z radami rodziców: Wiele pytań, niedociągnięć i dużo niefrasobliwości
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (21)
- Awans zawodowy. Nauczyciel kontraktowy przygotowuje się do spotkania z komisją