Zmiany w podstawie programowej do wychowania fizycznego – projekty rozporządzeń MEN skierowane do konsultacji publicznych

Sport na świeżym powietrzu i większa różnorodność lekcji WF-u – to główne założenia dla nowej podstawy programowej wychowania fizycznego.  MEN pokazało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Konsultacje rozporządzeń potrwają do 30 maja br.

Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, zostały skierowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia:

>> w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Można je znaleźć tutaj

>> w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

Można je znaleźć tutaj

– Trzeba zrobić wszystko, żeby młodzież się ruszała, żeby sport był popularny. By dzieciaki mogły korzystać z różnych form sportu, a nie ciągle grać w jedną grę – tłumaczy szefowa MEN Barbara Nowacka.

– Ciągle uczymy się siatkówki, a nie wszyscy są fanami siatkówki. Inni lubią koszykówkę, inni lekkoatletykę, inni chcieliby taniec. Czujesz się dzisiaj gorzej? Odpracuj to, robiąc kroki – tłumaczyła w mediach.

Co się zmieni?

Szkoła podstawowa

Jak podkreśla MEN celem zmian podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego dla klas I–VIII szkoły podstawowej jest:

>> rozwijanie szerokiego wachlarza umiejętności ruchowych, które umożliwiają dzieciom podejmowanie różnych form aktywności przez całe życie;

>> danie nauczycielom elastyczności w prowadzeniu zajęć ruchowych, co pozwoli im dostosować treści do zróżnicowanych potrzeb dzieci oraz dostępnych warunków;

>> stworzenie środowiska wspierającego aktywność fizyczną, a nie wyłącznie ocenianie umiejętności wykonania określonych elementów technicznych.

W przypadku klas I–III proponowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne przewiduje również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych).

Ponadto, w przypadku klas VII–VIII projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych.

Szkoły ponadpodstawowe

Głównym celem proponowanej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne dla liceum ogólnokształcącego i technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia jest kształtowanie całożyciowej potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, rozwój sprawności motorycznej i świadomej postawy prozdrowotnej.

Ponadto, projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego obejmuje także dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych, a tym samym może się przyczynić do zwiększenia zainteresowania przyszłych absolwentów pracą w ww. służbach.

Szkoła policealna

Projektowana podstawa programowa w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne w szkole policealnej ma służyć wszechstronnemu rozwojowi słuchaczy, uwzględniając ich indywidualne potrzeby i możliwości w kontekście przygotowania do przyszłego życia zawodowego.

Przypomnijmy, że w skład zespołu opracowującego nową podstawą programową wychowania fizycznego weszli m.in. nauczyciele WF-u, trenerzy i utytułowani sportowcy m.in. Ponika Pyrek i Otylia Jędrzejczyk.

Nowa podstawa programowa z WF ma wejść życie od 1 września 2025 roku.

(GN)

Powstał zespół, który ma przygotować nową podstawę programową WF. W jego skład weszła m.in. Monika Pyrek, Przyjaciel Szkoły 2024

Monika Pyrek, Przyjaciel Szkoły 2024: Uznałam, że studia pedagogiczne będą świetnym wyborem

Sport i płeć w szkole. Karolina Godlewska-Kociela: Zajęcia rugby proponuję już uczniom II klasy, a lekkoatletyczne – pierwszoklasistom