„0” – to wartość indeksu optymizmu w najnowszym badaniu „Barometr Edukacji Niepublicznej”. Taki wynik oznacza, że poprawy sytuacji w oświacie nie spodziewa się w najbliższym czasie żaden z ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych. W czerwcu nastroje dyrektorów sprawdziło Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO). Była to już czwarta edycja badania.
Krytyczne opinie o sytuacji w polskiej oświacie dominowały w każdej z dotychczasowych odsłon badania „Barometr Edukacji Niepublicznej”. W poprzednich edycjach ok. dwóch na trzech ankietowanych oceniało oświatowe realia jako raczej złe lub zdecydowanie złe. Tym razem odsetek krytycznych głosów był jednak jeszcze większy – negatywnie o sytuacji w oświacie wypowiedziało się aż 78,2 proc. respondentów. Przeciwnego zdania było tylko 3,9 proc. ankietowanych.
„0” – to wartość Indeksu Optymizmu w badaniu #BarometrEdukacjiNiepublicznej.
Wniosek? Poprawy sytuacji w oświacie nie spodziewa się żaden z ankietowanych dyrektorów szkół niepublicznych.
Więcej o wynikach 4. edycji badania 👉https://t.co/bXkJi9wEyf @jsuchecka @horwatk pic.twitter.com/P2SrB8UUBJ
— STO (@SpolTowOsw) June 21, 2022
Dyrektorzy, którzy krytycznie wypowiadają się o kondycji polskiej szkoły, zwracają uwagę m.in. na niedofinansowanie oświaty, narastające problemy kadrowe, chaos potęgowany przez zmiany przepisów, próby ideologizacji szkoły oraz przeładowaną podstawę programową i problemy w zakresie zdrowia psychicznego uczniów.
Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła tym razem „0” co oznacza, że żaden z respondentów nie oczekuje poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach. To pierwszy taki przypadek od września 2021 r., kiedy STO zapoczątkowało cykl badań z udziałem dyrektorów szkół niepublicznych.
Dalszego pogorszenia sytuacji spodziewa się z kolei sześciu na dziesięciu ankietowanych (61,6 proc.). Źródłem pesymistycznych prognoz są m.in.: inflacja i wzrost kosztów funkcjonowania szkół oraz pogłębianie się już istniejących problemów, wynikające z działań władz oświatowych. Wśród ankietowanych powszechny jest pogląd, że brakuje przesłanek, by spodziewać się zmian na lepsze.
W każdej edycji badania STO pyta także dyrektorów szkół niepublicznych o główne wyzwania, z jakimi mierzą się w pracy zawodowej. Podobnie jak w przypadku poprzednich edycji, najwięcej respondentów (82,1 proc.) wskazywało na potrzebę zadbania o stabilną sytuację kadrową szkoły.
Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 13-15 czerwca 2022 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 78 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i artystyczne. Kolejne odsłony badania są realizowane co kwartał.
Więcej na temat czerwcowych wyników można przeczytać tutaj.
(JK, GN)
Badanie: Dyrektorzy szkół niepublicznych źle oceniają sytuację w oświacie i obawiają się lex Czarnek