Co ze zmianami w podstawach? Wiceminister Lubnauer: Zajmuje się nimi departament prawny MEN. W czerwcu rozporządzenia zostaną podpisane

– Jesteśmy już w tej chwili na tym etapie, w którym znamy opinie ekspertów dotyczące tego, jaka powinna być ostateczna wersja podstaw programowych. Jesteśmy już po wszystkich konsultacjach. Projekty przechodzą teraz przez departament prawny, żeby nie było błędów, żeby rozporządzenie było w tej wersji ostatecznej bezbłędne. W czerwcu zostanie podpisane – zapowiedziała we wtorek Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji w Radiu Zet.

Przypomnijmy, że konsultacje publiczne w sprawie dwóch projektów nowelizacji rozporządzeń ministra edukacji dotyczących podstawy programowej zakończyły się 13 maja. Zgodnie z nimi zakres treści, jakie powinien znać uczeń, ma być zmniejszony o około 20 proc. (według MEN).

Wiceszefowa MEN Zaznaczyła, że projekty nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej to kilkusetstronicowy dokument. Dopytywana kiedy konkretnie rozporządzenia zostaną podpisane, czy stanie się to do końca czerwca, czy do zakończenia zajęć w tym roku szkolnym roku szkolnego (21 czerwca), odpowiedziała: „Myślę, że do końca czerwca”.

Wskazała, że „to akurat nie musi być powiązane z rokiem szkolnym” i zapewniła, że znowelizowane podstawy programowe wejdą w życie od 1 września 2024 r.

Znowelizowana „odchudzona” podstawa ma obowiązywać od nowego roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad zupełnie nową podstawą programową. Ma ona obowiązywać od 2026 r.

– Przygotowujemy się do dużej zmiany programowej w 2026 roku w edukacji – powtórzyła wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer.

– Instytut Badań Edukacyjnych przygotowuje dla nas sylwetkę absolwenta. Duża zmiana programowa będzie od 1 września 2026 roku – mówiła. Na czym ta zmiana będzie polegała? – To będzie wyjście w kierunku tego, że mamy XXI wiek, zmienia się rzeczywistość. Nowa szkoła będzie oparta na wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach miękkich: empatia, współpraca, umiejętności liderskie, umiejętności współpracy – tłumaczyła.

Katarzyna Lubnauer podkreśla jednocześnie, że to co rząd robi w tej chwili w kontekście odchudzania podstaw programowych to tylko „działanie kosmetyczne”.

Wiceszefowa MEN przypomniała, że MEN wprowadza do ramowych planów nauczania dwa nowe przedmioty: edukację obywatelską i edukację zdrowotną i właśnie to są, jej zdaniem, „zmiany, które realnie zmieniają polską szkołę”.

Pytana, czy nauczyciele dostaną kolejne podwyżki, odparła, że rząd będzie podejmował decyzje przy okazji prac nad budżetem. – Ale nie mam żadnych wątpliwości, że ta rekordowa podwyżka w 2024 i zwiększenie subwencji oświatowej to jest osiągnięcie – mówi wiceszefowa MEN.

Katarzyna Lubnauer poinformowała, że jeszcze w czerwcu zacznie pracować zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli.

Dopytywana o to, czy nauczyciele dostaną dodatkowe pieniądze za wyjazdy na wycieczki szkolne Katarzyna Lubnauer odpowiedziała, że „nigdy nie dostawali”, ale „zawsze można rozmawiać”. – W czerwcu zaczyna działać zespół ds. pragmatyki zawodu nauczyciela i tam będziemy rozmawiać o różnych rozwiązaniach, jak tego typu tematy rozwiązywać – stwierdziła.

(GN)

Fot: MEN

„Nauczyciele są zaniepokojeni”, „obawy o jakość zmian”. ZNP opiniuje projekt rozporządzenia ws. podstawy programowej

Wiceminister Lubnauer: Do końca tygodnia ostateczna wersja podstaw programowych

ZNP: „Nauczyciel nie jest i nie może być od wszystkiego”. Związek zaapelował do MEN o przyśpieszenie prac zespołu ds. pragmatyki zawodowej

MEN ogłosiło start nowych programów dla szkół i przedszkoli. „100 proc. dofinansowania do wycieczki szkolnej”