Z prof. Jackiem Raciborskim, kierownikiem Zakładu Socjologii Polityki w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Jarosław Karpiński
Niedawno w rozmowie z Głosem Nauczycielskim tłumaczył Pan, dlaczego uważa, że kwietniowy strajk nauczycieli okazał się sukcesem*. Teraz, po rozpoczęciu nowego roku szkolnego, warto wrócić do naszej rozmowy. ZNP chce poznać nastroje w środowisku i przeprowadza ankietę wśród nauczycieli na temat optymalnej formuły protestu w przyszłości. Czy jest taka formuła, która zapewniłaby większą przychylność opinii publicznej dla walki o poprawę sytuacji w oświacie?
– Nie uważam, żeby ta przychylność opinii publicznej podczas kwietniowego strajku była mała. Społeczeństwo było podzielone, ale wielka jego część uważała ten strajk za zasadny. Natomiast to, co łączy społeczności lokalne – bo lepiej mówić o nich niż o społeczeństwie – z nauczycielami i ich postulatami, to jest dobro dzieci i jakość kształcenia. To są sprawy fundamentalne i ludzie mają świadomość tego, jak ważne jest dobre kształcenie dzieci, jak ważne są funkcje opiekuńcze szkoły. Postulaty radykalnej poprawy sytuacji w szkołach powinny współwystępować z roszczeniami płacowymi. To wymaga podkreślania na każdym kroku, że chodzi o inną szkołę, o szkołę, która nie będzie anachroniczna, a obecne programy są, niestety, w sporej części anachroniczne, a nawet absurdalne. Istnieje mnóstwo wypowiedzi ekspertów, którzy pokazują, że nauczanie w takim duchu jest wręcz szkodliwe.
Powinni o tym głośno mówić także nauczyciele?
– Tak. Należałoby w sposób konsekwentny wiązać postulaty zmian programowych, unowocześnienia podstaw programowych i poprawy jakości kształcenia z postulatami płacowymi i innymi postulatami środowiska nauczycielskiego. Wszyscy się koncentrują na reformach strukturalnych, bardzo mało zaś mówi się o reformach programowych, ale także o tym, jak dzieci spędzają czas w szkołach. Trzeba upomnieć się też o świecką szkołę.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 38 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 38/2019:
- Pełnym Głosem: Szkoła przetrwania
- Felieton: Zaklepać korepetycje
- OECD: Polski nauczyciel jednym z najgorzej opłacanych w Europie
- Godne zarobki także w oświacie. ZNP przygotuje projekt ustawy
- Nowa Komisja Europejska. Uczenie się jako styl życia
- Wywiad: Specjaliści nie chcą słabo płatnej pracy. Poza szkołą zarobią 2-3 razy więcej
- Rząd ogłosił: W 2020 r. pensja minimalna 2,6 tys. zł
- Czy się modlisz? – pytają uczniów na zlecenie MEN
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Małopolskiego ZNP
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Lubelskiego ZNP
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Mazowieckiego ZNP
- Konferencja Okręgu Wielkopolskiego ZNP
- Rusza Tydzień Konstytucyjny w szkołach. Poznajcie swoje prawa
- Dla kogo 300 zł? Jak miasta wypłacają dodatek za wychowawstwo w przedszkolach
- Kto będzie pracować w przedszkolach?
- Nowa placówka oświatowa w gminie Iwonicz-Zdrój
- Pytaj o dowody: Nauka na błędach
- Prawnik w szkole – Zmiany w dokumentacji
- Awans zawodowy: Jak zostać kontraktowym?
- Bliżej prawa – Wicedyrektorzy na start
- Pytania do eksperta: Opieka nad dzieckiem