Szkoła ponadpodstawowa: „Oswajanie” nowej podstawy programowej (4)


Podstawa „po nowemu” dla języków obcych, podobnie jak program nauczania języka polskiego, może być dla nauczycieli tych przedmiotów nie lada wyzwaniem. Ze względu na obszerny zakres…

Chociaż w cyklu >>„Oswajanie” nowej podstawy programowej<< skupiam się na moim przedmiocie, języku polskim, to w tym odcinku wyjątkowo przyjrzę się celom kształcenia dla języka obcego nowożytnego.

„Warunkiem porozumienia się jest wspólność słownika, zwłaszcza słownika myśli i uczuć”. Do tej ponadczasowej opinii Karola Irzykowskiego, traktującej o szeroko pojętej „komunikacji kulturowej”, filolodzy, uczący w szkołach ponadpodstawowych obcego języka nowożytnego, dodaliby z pewnością kolejne warunki. Wśród nich – konieczną „umiejętność rozumienia zarówno wypowiedzi ustnych, jak i pisemnych o różnorodnej formie i długości, w różnych warunkach odbioru”. Jak wiadomo, rozumienie wypowiedzi nie jest możliwe bez „w miarę rozwiniętego lub bogatego zasobu środków językowych”.

(…)



Żanneta Elżbieta Pilis, nauczyciel języka polskiego

Więcej – tylko w GN nr 49 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 49/2019: