Podstawa „po nowemu” dla języków obcych, podobnie jak program nauczania języka polskiego, może być dla nauczycieli tych przedmiotów nie lada wyzwaniem. Ze względu na obszerny zakres…
Chociaż w cyklu >>„Oswajanie” nowej podstawy programowej<< skupiam się na moim przedmiocie, języku polskim, to w tym odcinku wyjątkowo przyjrzę się celom kształcenia dla języka obcego nowożytnego.
„Warunkiem porozumienia się jest wspólność słownika, zwłaszcza słownika myśli i uczuć”. Do tej ponadczasowej opinii Karola Irzykowskiego, traktującej o szeroko pojętej „komunikacji kulturowej”, filolodzy, uczący w szkołach ponadpodstawowych obcego języka nowożytnego, dodaliby z pewnością kolejne warunki. Wśród nich – konieczną „umiejętność rozumienia zarówno wypowiedzi ustnych, jak i pisemnych o różnorodnej formie i długości, w różnych warunkach odbioru”. Jak wiadomo, rozumienie wypowiedzi nie jest możliwe bez „w miarę rozwiniętego lub bogatego zasobu środków językowych”.
(…)
Żanneta Elżbieta Pilis, nauczyciel języka polskiego
Więcej – tylko w GN nr 49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 49/2019:
- Pełnym Głosem: Brawo uczniowie, brawo nauczyciele
- Felieton: Głosowanie doskonałe
- Kiedy Sejm zajmie się nauczycielskimi wynagrodzeniami?
- PISA: Oto test prawdy
- Rozmowa: Pracy mamy wiele
- Rozmowa: Chcemy wzmocnić oddziały
- Młodzi delegaci na 42. Zjazd ZNP o swoim zawodzie
- PISA: Finlandia znajduje się w ścisłej edukacyjnej czołówce w Europie i na świecie
- Seminarium. Niskie pensje i brak rąk do pracy to codzienność w całej Europie
- Rząd zmienia reguły Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
- Uczeń ma prawo uczyć się sam w szkole
- 152. rocznica urodzin Marszałka Józefa Piłsudskiego, honorowego członka ZNP
- Destrukcja finansów i cięcia w oświacie – budżety samorządów spinane agrafką
- Forum Klubów Młodego Odkrywcy – czym są KMO i jak założyć klub w szkole?
- Specjaliści alarmują: nasze dzieci należą do najszybciej tyjących na świecie
- Konsekwencje reformy oświaty i tzw. podwójnego rocznika. Seminarium pod egidą RPO
- Praca nauczycielki. Od rana w przedszkolu, potem w supermarkecie…
- W świecie emocji. Jak uczymy się złości?
- Awans zawodowy: Bądź dobrym opiekunem cz. II
- Bliżej prawa: Ustalanie zajęć i wynagrodzenie
- Pytania do eksperta: Cofnięcie zgody na uzupełnianie etatu