Dziecko uczy się przeżywać i okazywać złość na podstawie swoich obserwacji i doświadczeń. Ważne jest nie tylko to, jak dorośli okazują złość i radzą sobie z nią, ale także to, jak otoczenie reaguje na złość dziecka
Przeżywanie i ekspresja złości, podobnie jak innych emocji, rozwija się i zmienia w miarę rozwoju dziecka. Szczególnie dynamicznie zmiany te przebiegają w okresie pierwszych lat życia.
Dlatego prawidłowe reagowanie na złość dziecka wymaga m.in. rozumienia rozwojowej specyfiki tej emocji, a więc tego, jakie sposoby przeżywania i ekspresji złości są charakterystyczne dla dzieci w danym wieku. Nie wiedząc tego, możemy się niepokoić zupełnie normalnymi reakcjami gniewu u dziecka lub, co gorsza, krytykować je lub karać. Jest też ryzyko przesady w drugą stronę – że będziemy pobłażać zachowaniom agresywnym, na które nie należy przyzwalać.
(…)
Magdalena Goetz, psycholożka
Więcej – tylko w GN nr 49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 49/2019:
- Pełnym Głosem: Brawo uczniowie, brawo nauczyciele
- Felieton: Głosowanie doskonałe
- Kiedy Sejm zajmie się nauczycielskimi wynagrodzeniami?
- PISA: Oto test prawdy
- Rozmowa: Pracy mamy wiele
- Rozmowa: Chcemy wzmocnić oddziały
- Młodzi delegaci na 42. Zjazd ZNP o swoim zawodzie
- PISA: Finlandia znajduje się w ścisłej edukacyjnej czołówce w Europie i na świecie
- Seminarium. Niskie pensje i brak rąk do pracy to codzienność w całej Europie
- Rząd zmienia reguły Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
- Uczeń ma prawo uczyć się sam w szkole
- 152. rocznica urodzin Marszałka Józefa Piłsudskiego, honorowego członka ZNP
- Destrukcja finansów i cięcia w oświacie – budżety samorządów spinane agrafką
- Forum Klubów Młodego Odkrywcy – czym są KMO i jak założyć klub w szkole?
- Specjaliści alarmują: nasze dzieci należą do najszybciej tyjących na świecie
- Konsekwencje reformy oświaty i tzw. podwójnego rocznika. Seminarium pod egidą RPO
- Praca nauczycielki. Od rana w przedszkolu, potem w supermarkecie…
- Szkoła ponadpodstawowa: „Oswajanie” nowej podstawy programowej (4)
- Awans zawodowy: Bądź dobrym opiekunem cz. II
- Bliżej prawa: Ustalanie zajęć i wynagrodzenie
- Pytania do eksperta: Cofnięcie zgody na uzupełnianie etatu