MEN: Do szkół trafią pracownie sztucznej inteligencji i zestawy do nauki zdalnej

Do szkół podstawowych i ponadpodstawowych trafi kilkanaście tysięcy pracowni m.in. sztucznej inteligencji, a 100 tys. sal lekcyjnych będzie wyposażonych w zestawy do nauki zdalnej – poinformowało MEN. To realizacja inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Zgodnie z założeniami KPO:

>> do szkól podstawowych i ponadpodstawowych zostanie przekazanych 16 000 pracowni sztucznej inteligencji (AI) oraz pracowni nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM);

>> do szkół podstawowych i ponadpodstawowych zostaną przekazane zestawy do zdalnego nauczania, umożliwiające wyposażenie 100 000 sal lekcyjnych.

Resort podał, że szkoła mogła otrzymać tylko jedną pracownię AI lub jedną pracownię STEM. Zestawów do zdalnego nauczania mogła otrzymać więcej niż jeden. W przypadku pracowni STEM szkoła mogła wybrać spośród trzech dostępnych wariantów. Natomiast w przypadku zestawów do zdalnego nauczania szkoła mogła otrzymać więcej, niż jeden zestaw.

Jak poinformowano do szkół podstawowych i ponadpodstawowych trafi w sumie 16 tys. pracowni sztucznej inteligencji (AI) oraz pracowni nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM). Pracownię AI otrzyma 8 tys. szkół podstawowych i 4 tys. szkół ponadpodstawowych. Pracownię STEM – 4 tys. szkół ponadpodstawowych.

Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe otrzymają też zestawy do zdalnego nauczania, co ma umożliwić wyposażenie 100 tys. sal lekcyjnych w 14 tys. 107 szkołach.

W komunikacie MEN wskazuje, że określiło listy szkół, którym zostanie udzielone wsparcie w ramach inwestycji C2.2.1 (Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Listę szkół z przyznanym wyposażeniem można znaleźć tutaj

Joanna Mucha, wiceszefowa MEN zapowiedziała kilka dni temu, że już we wrześniu tego roku pojawią się w programie nauczania elementy związane z AI, np. w edukacji obywatelskiej. – Kiedy będziemy mówili o krytycznym podejściu do różnego rodzaju tematów, wtedy temat AI się pojawia – mówiła wiceszefowa MEN w radiu Zet. Zaznaczyła, że MEN już rozpoczęło proces kształcenia nauczycieli w tym zakresie.

Zmiany mają dotyczyć zarówno warstwy merytorycznej, jak i metodyki nauczania. AI może stać się także narzędziem wspierającym pracę nauczyciela. Wiceszefowa resortu edukacji przywołała przykłady innowacyjnych zastosowań.

– Widziałam takie modele AI, które już są wykorzystywane na świecie, które uczą mówić w obcym języku albo uczą ukraińskie dzieci mówić w języku polskim – przekonywała Mucha. – Można skonstruować czytankę o dowolnym poziomie trudności, z dowolnym słownictwem na dowolny temat, AI wyłapuje, w którym miejscu dziecko ma problemy – tłumaczyła.

Więcej w komunikacie MEN tutaj

(GN)

Sztuczna inteligencja wesprze nauczanie matematyki. Nowy program MEN i Politechniki Warszawskiej ma objąć 50 tys. uczniów

Wszystkie pytania o AI w szkole. Monika Eilmes: Nauczyciele z wyprzedzeniem reagują na nowinki cyfrowe

„Rozwój kompetencji w czasach sztucznej inteligencji”. Małgorzata Kowalewska o nowych wyzwaniach dla edukacji

Barbara Michalska z Microsoft Polska o AI w szkole: Wyobrażam sobie, że sztuczna inteligencja staje się asystentem nauczyciela