Ministerstwo Edukacji Narodowej pokazało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. „Treści nauczania z przedmiotów zostaną ograniczone o około 20%. Głównie te, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej” – podaje resort i informuje, że we wtorek 23 kwietnia rozpoczynają się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Potrwają do 13 maja.
Do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych zostają skierowane projekty rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia:
>> w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej wraz z 2 załącznikami.
Rozporządzenie znajduje się tutaj
>> w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia wraz z 3 załącznikami.
Rozporządzenie znajduje się tutaj
Konsultacje potrwają do 13 maja br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres [email protected]. Przypomnijmy, że opublikowanie projektów ministerialnych poprzedziły wstępne propozycje powołanych ekspertów oraz prekonsultacje społeczne.
MEN podsumowało prekonsultacje ws. zmian w podstawie programowej. „Ponad 50 tysięcy sugestii”
„Projekty MEN uwzględniły część postulatów i sugestii zgłaszanych za pomocą specjalnego formularza i w trakcie spotkań online przez obywateli i różnego typu organizacje i instytucje. Jednocześnie z opublikowaniem projektów 23 kwietnia rozpoczynają się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe” – czytamy w komunikacie resortu.
Proponowane zmiany dotyczą ograniczenia treści nauczania następujących przedmiotów:
Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII) – Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.
Liceum ogólnokształcące i technikum (Język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, historia i teraźniejszość, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki)
Branżowa szkoła I stopnia – Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka
Branżowa szkoła II stopnia – Język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka
❗️ Uszczuplone podstawy programowe – ruszają konsultacje publiczne ❗️
📢 Na podstawie uwag eksperckich zebranych w prekonsultacjach, MEN przygotowało projekty rozporządzeń dot. uszczuplenia podstaw programowych.
👉🏽 Zmiany dotyczą treści nauczania przedmiotów, których lista… pic.twitter.com/Jpce70utMy
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) April 23, 2024
Jak podaje MEN celem zmian w podstawie programowej jest:
>> zwiększenie nacisku na rozwijanie umiejętności praktycznych zamiast wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej,
>> zmniejszenie ilości materiału przeznaczonego do opanowania przez ucznia. Przełoży się to na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych przekonań i postaw,
>> zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów,
>> zastąpienie wymagań egzaminacyjnych obowiązujących w latach 2021–2024; od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie stanowić jedyną podstawę przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
„Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej” – wskazuje resort w komunikacie.
MEN poinformowało także, że wdrażanie kompleksowej reformy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego jest zaplanowane na 2026 r. dla szkoły podstawowej i na 2028 rok w szkole ponadpodstawowej. Wcześniej, bo od września 2025 r. planowane jest wdrożenie nowych przedmiotów szkolnych:
>> edukacji obywatelskiej, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.
>> edukacji zdrowotnej, która zastąpi zajęcia wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie dla uczniów obowiązkowy.
Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów mają zostać przekazane do konsultacji publicznych jesienią br.
(GN)
Kolejny nowy przedmiot w szkołach. Od 1 września 2025 edukacja zdrowotna zastąpi WDŻ