MEN: Ruszyły konsultacje publiczne rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich”

Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca do udziału w konsultacjach publicznych dotyczących Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.

Celem konsultacji publicznych jest zebranie opinii i uwag na temat:

>> projektu uchwały  ws sprawie rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027

>> projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielenia wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027

W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani wsparciem dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty.

Szczegółowe informacje o programie oraz formie i miejscu zgłaszania uwag dostępne są tutaj

Program „Szkoła dla wszystkich” ma być realizowany w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. Jego celem jego wsparcie dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskim systemie oświaty. Projekt rządowej uchwały ws. tego programu właśnie został skierowany do konsultacji.

W programie zaproponowano m.in. możliwość ubiegania się przez samorządy o dofinansowanie zatrudniania w szkołach asystentów międzykulturowych dla dzieci i młodzieży z Ukrainy.

Program będzie realizowany w ramach trzech modułów: asystent międzykulturowy, dobrostan społeczności szkolnej i doskonalenie kadr systemu oświaty.

Celem modułu pierwszego jest wsparcie wprowadzania do szkół funkcji asystenta międzykulturowego przez udzielenie wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, w których uczniowie i uczennice będący obywatelami Ukrainy spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w zatrudnieniu asystentów międzykulturowych.

Chodzi o dofinansowanie do zatrudnienia asystenta międzykulturowego przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy), a warunkiem uzyskania dofinansowania jest obecność co najmniej jednego uczenia lub jednej uczennicy z Ukrainy w szkole. Pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia dla zatrudnienia asystenta międzykulturowego będą miały szkoły z największą liczbą uczniów

Celem drugiego modułu jest podwyższenie poziomu dobrostanu uczniów i uczennic z Ukrainy  oraz całości środowiska szkolnego przez realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich rodziców  oraz integrację w oddziałach klasowych dla ich rówieśników w ramach szkoły do której uczęszczają. Wsparcie adresowane również do kadr systemu oświaty w obszarze kształcenia, wychowania i opieki.

Natomiast celem trzeciego modułu jest podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty oraz osób wspierających proces edukacyjny w  środowisku wielokulturowym, w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienie im równych szans edukacyjnych oraz budowanie otwartego i wspierającego środowiska szkolnego.

Program będzie realizowany do 31 sierpnia 2027 r. Wartość programu: 500 000 000 zł

(GN)

Raport CEO i Unicef na temat uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach. „Zarządzanie wielokulturowością jest nieobecne”

Raport Fundacji British Council – uczniowie i uczennice z Ukrainy w polskim systemie edukacji

Olena Naumova: Dzieci z ogarniętej wojną Ukrainy trafiły do szkół. My, asystenci międzykulturowi, wiele z siebie dajemy.