Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach – Mapy pojęć i myśli


Badania naukowe nie potwierdziły skuteczności wielu metod nauczania i uczenia się, o których mówi się, że „działają”. Jeśli już mamy rekomendować jakąś metodę wspomagającą uczenie się, to jest nią tworzenie map myśli

Czytelniczki i Czytelnicy zauważyli zapewne, że opierając się na dowodach, trudno popaść w ślepy zachwyt nad metodami nauczania i uczenia się oraz rzetelne rekomendacje zastąpić reklamą obiecującą cuda. Na przykład omawiane w poprzednich odcinkach tego cyklu metody o dużym – i być może niedostatecznie wykorzystywanym w szkołach – potencjale, mają swoje ograniczenia w nauczaniu. Tak jest z metodą projektów, nauczaniem eksploracyjnym („drogą samodzielnych odkryć”) czy aktywnego uczenia się z tekstu czytanego ze zrozumieniem (metoda SQ3R)*.

Nie ma doskonałych (idealnych) metod nauczania i uczenia się, a poza tym na wyniki szkolne wpływają również inne czynniki (motywacja ucznia/uczennicy, jego/jej systematyczność i zaangażowanie, stosunek do edukacji, niepopadanie w złudzenie „już to wiem” itp.). Wydaje się jednak, że jeśli rekomendować jakąś metodę wspomagającą uczenie się, to w pierwszej kolejności należy wymienić tworzenie map myśli (ang. mind mapping).



(…)

 

Tomasz Garstka,

Psycholog

 

Więcej – tylko w Głosie! ( nr 26, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 26/2019: