Nauczyciele biorą sprawy w swoje ręce. „Jak zrobić z HiT-u hit?”- kolejna inicjatywa w odpowiedzi na podręcznik prof. Roszkowskiego

Po tym jak MEiN wydało zgodę na użytkowanie w szkołach kontrowersyjnego podręcznika do HiT autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego pojawiają się alternatywne pozycje do nauki nowego przedmiotu. Zgodnie z polskim prawem to nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.

 

– Została wydana zgoda na użytkowanie tego podręcznika (prof. Roszkowskiego – przyp. red). W tej chwili w opiniowaniu jest inny podręcznik – Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Czekamy na kolejne wydawnictwa. Mamy w Polsce pluralizm, demokrację, nikomu nic nie narzucamy – komentował Czarnek w poniedziałek na antenie TVP Info.

Jak czytamy na stronie internetowej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, autorami podręcznika do HiT, o którego dopuszczenie do użytku szkolnego WSiP się ubiega, są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek i Karol Wilczyński.

Są kolejne podręczniki do HiT. Przygotowało je WSiP. „Wyważony i rzeczowy obraz społeczeństw po 1945 roku”

Z kolei Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii Otwarta Rzeczpospolita rozpoczęło realizację projektu edukacyjnego Otwarta szkoła. Jak zrobić z HiT-u hit. Projekt ma wspierać nauczycieli, którzy chcą uczyć krytycznego myślenia i samodzielności intelektualnej przy realizacji podstawy programowej przedmiotu Historia i Teraźniejszość.

„Uważamy, że otwarte, krytyczne myślenie jest nieodzowne w budowaniu społeczności wolnej od uprzedzeń i nienawiści, broniącej godności człowieka. Inicjatywę wspiera Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca” czytamy w komunikacie.

W ramach projektu utworzona zostanie platforma edukacyjna, na której począwszy od września umieszczane będą materiały edukacyjne adresowane do tych nauczycieli nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość (HiT), „którzy chcą ominąć pułapki indoktrynacji i manipulacji faktami, jakie grożą w wypadku bezrefleksyjnej realizacji podstawy programowej tego wprowadzonego do szkół ponadpodstawowych przedmiotu”.

„Pokażemy jak można pracować z uczniami, żeby skłonić ich do samodzielnego namysłu, uwzględniania i rozumienia różnych perspektyw i krytycznego spojrzenia na obiegowe opinie i uproszczone oceny” – wskazują inicjatorzy akcji.

Materiały edukacyjne na platformie będą ujęte w bloki tematyczne; jej użytkownicy będą mogli w wyszukiwarce z łatwością odnaleźć odpowiednie treści edukacyjne służące do realizacji haseł podstawy programowej.

Pomysłodawcami i autorami treści zamieszczonych na platformie są nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie z Zespołu Społecznych Szkół Ogólnokształcących Bednarska w Warszawie: Rafał Derda i Damian Banasiak. Więcej można przeczytać tutaj.

W sieci trwa zrzutka na cyfrowy podręcznik do HiT „bez indoktrynacji i manipulacji historią”

Jak już pisaliśmy w Głosie w internecie pojawiła się też zbiórka pieniędzy na Cyfrowy HiT- „niezależny i darmowy e-podręcznik do HiT, bez indoktrynacji i manipulacji historią”.

(JK, GN)

Burza w Sejmie ws. podręcznika do HiT. Opozycja: podręcznik promowany za publiczne pieniądze

Kontrowersyjny podręcznik do HiT autorstwa prof. Roszkowskiego zatwierdzony przez MEiN

Dr hab. Michał Bilewicz o lekcjach HiT: Poglądy należy zostawić za drzwiami