MEN chce, by Instytut Badań Edukacyjnych został państwowym instytutem badawczym. Jest projekt rozporządzenia

Ministerstwo Edukacji Narodowej chce, by od 1 stycznia 2025 r. Instytut Badań Edukacyjnych miał status państwowego instytutu badawczego. Ma to umożliwić ministrowi edukacji zlecanie IBE zadań w sposób ciągły. Projekt rozporządzenia w sprawie nadania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego skierowany do konsultacji i uzgodnień.

Jak podaje resort celem procedowanej regulacji jest zapewnienie Ministrowi Edukacji niezbędnego zaplecza analityczno-badawczego dostarczającego wysokiej jakości danych, pogłębionych analiz i formułowanych na tej podstawie rekomendacji na potrzeby projektowania, realizacji i monitorowania polityki edukacyjnej państwa w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego oraz rozwiązań dotyczących uczenia się przez całe życie.

„Liczba projektów i częstotliwość ich zlecania (w poprzednich latach sytuacja kształtowała się na podobnym poziomie) jasno wskazują, że IBE od lat stanowi dla MEN cenne zaplecze badawczo-rozwojowe, dostarczające wiarygodnych, wysokiej jakości danych dotyczących funkcjonowania polskiej edukacji. Taki sposób zlecania i finansowania działań nie gwarantuje jednak ich ciągłości. Dla tworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacyjnego niezbędne jest powiązanie zadań badawczych i wdrożeniowych z wymogami polityki publicznej” – czytamy w informacji o projekcie.

Projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem i OSR dostępny jest na stronie RCL tutaj Konsultacje potrwają do 10 grudnia br. Uwagi i opinie można przesyłać na adres [email protected]

Przypomnijmy, że IBE jest instytutem badawczym prowadzącym interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce. Do głównych zadań IBE należą badania oraz analiza osiągnięć edukacyjnych uczniów, podstaw szkolnych oraz kształcenia i funkcjonowania systemu edukacji. Instytut wspiera funkcjonowanie systemu kwalifikacji oraz koncepcję uczenia się przez całe życie (lifelong learning).

Instytut Badań Edukacyjnych działa pod nadzorem MEN.

(GN)

Profil absolwenta. Dr Tomasz Gajderowicz: Wsparcie nauczyciela jest jednym z kluczowych kierunków

MEN ogłosiło start konsultacji społecznych ws. profilu absolwenta. Potrwają do końca października

IBE opublikował rozszerzony raport z badania PISA 2022. Publikacja skupia się m.in. na nierównościach edukacyjnych