Powołano Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej

Ministra edukacji Barbara Nowacka ogłosiła powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN. Do głównych zadań rady będzie należało wypracowanie najlepszych rozwiązań podstaw programowych i przygotowanie środowiska oświatowego i całego społeczeństwa na zmiany w polskiej szkole. Na czele Rady stanął prof. Zbigniew Marciniak, matematyk, przedstawiciel Konferencji Rektorów Szkół Polskich,  były wiceminister edukacji. (aktualizacja)

– Reforma zacznie wchodzić w życie w 2026 roku. Żeby się udała musi być dobrze skonsultowana i mieć szerokie poparcie. Musi być rozumiana przez rodziców i akceptowana przez społeczeństwo – mówiła Barbara Nowacka.

– Polska szkoła musi się zmienić i być szkołą nowoczesną i przyjazną, w której dobrze czują się uczniowie i nauczyciele, w której nauczyciel zarabia godnie, ma pełną autonomię, a wszyscy: rodzice, uczniowie, społeczność lokalna, samorząd nadzorujący ale też społeczeństwo szanują jego pracę, dorobek i autonomię  – podkreśliła ministra edukacji.

Zaznaczyła, że siła nauczycieli polega na tym, że są najlepiej przygotowani do swojego zawodu a ich wiedza i kompetencje nie są podważane.

– Reforma ma objąć szereg obszarów: wiedza, kompetencje, sprawczość w podstawie programowej; wzmocnienie nauczycieli; wspierające ocenianie; mądre egzaminy; zmiana w formie i treści egzaminów; wspomaganie pracy szkół; usprawnienie procesów monitorowania i wspieranie ewaluacji pracy szkoły; wsparcie roli wychowawczej szkoły; zmiany w procesach tworzenia podręczników i wymagania realizacji profilu absolwenta; redefinicja autonomii; więcej elastyczności i odpowiedzialności dla szkół i nauczycieli – wyliczała Katarzyna Lubnauer.

Rada im. KEN – jak przekazano – będzie składać się z niezależnych interesariuszy systemu edukacji. W jej skład weszli nauczyciele, przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli, kadry kierowniczej oświaty, przedstawiciele nauki, organizacji społecznych, pracodawcy i przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów oraz eksperci edukacyjni.

Do głównych zadań Rady należy m.in. bieżąca konsultacja założeń i kluczowych elementów profilu absolwenta/absolwentki, tj. opisu kompetencji, wiedzy i umiejętności osoby kończącej dany etap edukacji. Rada będzie także analizować kluczowe regulacje systemu oświaty, w tym m.in. podstawy programowe. Inne zadania to: wytyczanie kierunków zmian i formułowanie rekomendacji dotyczących oczekiwanych rezultatów reformy, konsultacje planu i harmonogramu jej wdrażania oraz doradztwo w zakresie doboru narzędzi i sposobów efektywnego wsparcia nauczycieli w tym procesie.

Powołanie do Rady otrzymały m.in Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP oraz Dorota Obidniak, koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej i projektów edukacyjnych w ZG ZNP.

Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora IBE podkreślił, że pomysły na zmiany w edukacji muszą wychodzić od nauczycieli w regionach. – Podstawy programowe to tylko ułamek tego, co chcemy zmienić w oświacie – Rada będzie formułowała rekomendacje, opiniowała propozycje rozwiązań i wspierała cały harmonogram reformy” – wyjaśniał Gajderowicz.

– Rada ma opiniować konstruktywnie, tzn. nie będzie mówiła, że coś się jej nie podoba ale będzie mówiła dlaczego, na podstawie konkretnych danych. Taki proces toczy się w wielu krajach. Świat się zmienia i musimy za nim nadążać. Będziemy dbać o to, żeby polska szkoła nadal była najlepsza. Jest wiele do poprawienia – tłumaczył prof. Marciniak

Zarówno MEN jak i IBE zaznaczyli, że w reformie kluczowy będzie udział ekspertów, by zmiany w jak najmniejszym zakresie miały charakter polityczny. Komunikat MEN na temat powołania Rady można znaleźć tutaj

Przypomnijmy, że zmiany podstaw programowych mają wejść do szkół już 1 września 2026 r. – wtedy wejdzie w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i nowa podstawa programowa dla uczniów klas pierwszych i czwartych szkół podstawowych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół podstawowych (w roku 2027 klasy drugie i piąte, w roku 2028 klasy trzecie i szóste, w roku 2029 klasy siódme, w roku 2030 klasy ósme).

Z dniem 1 września 2027 r. nowe podstawy programowe zaczną obowiązywać w szkołach ponadpodstawowych i obejmą uczniów klas pierwszych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół ponadpodstawowych (w roku 2028 klasy drugie, w roku 2029 klasy trzecie, w roku 2030 klasy czwarte, a w roku 2031 klasy piąte).

– Jaskółki zmian to edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna od września 2025 – zapowiadała wcześniej Katarzyna Lubanuer.

(GN)

IBE i MEN podsumowały dotychczasowe konsultacje i pokazały Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0

Profil absolwenta. Dr Tomasz Gajderowicz: Wsparcie nauczyciela jest jednym z kluczowych kierunków

Profil absolwenta. Prof. Katarzyna Krasoń: Planowana reforma może być szansą na przełomową zmianę. Co trzeba zrobić?