Ministra edukacji Barbara Nowacka ogłosiła powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. KEN. Do głównych zadań rady będzie należało wypracowanie najlepszych rozwiązań podstaw programowych i przygotowanie środowiska oświatowego i całego społeczeństwa na zmiany w polskiej szkole. Na czele Rady stanął prof. Zbigniew Marciniak, matematyk, przedstawiciel Konferencji Rektorów Szkół Polskich, były wiceminister edukacji. (aktualizacja)
– Reforma zacznie wchodzić w życie w 2026 roku. Żeby się udała musi być dobrze skonsultowana i mieć szerokie poparcie. Musi być rozumiana przez rodziców i akceptowana przez społeczeństwo – mówiła Barbara Nowacka.
💬 „Głównym zadaniem Rady i @ibe_edu będzie przeprowadzenie rzetelnych konsultacji dotyczących reformy edukacji, aby nauczyciele i nauczycielki mieli pewność, że jest to nasza wspólna zmiana, bardzo potrzebna w polskiej szkole” – mówiła Ministra Edukacji @barbaraanowacka podczas…
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) January 16, 2025
💬 „Sukces reformy edukacji planowanej na 2026 rok zależy od dobrych konsultacji społecznych, solidnego przygotowania i szerokiego poparcia – ze strony nauczycieli, rodziców oraz całego społeczeństwa” – mówiła Ministra Edukacji @barbaraanowacka podczas konferencji prasowej.
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) January 16, 2025
– Polska szkoła musi się zmienić i być szkołą nowoczesną i przyjazną, w której dobrze czują się uczniowie i nauczyciele, w której nauczyciel zarabia godnie, ma pełną autonomię, a wszyscy: rodzice, uczniowie, społeczność lokalna, samorząd nadzorujący ale też społeczeństwo szanują jego pracę, dorobek i autonomię – podkreśliła ministra edukacji.
🎥 Konferencja prasowa z udziałem Ministry Edukacji Barbary Nowackiej, wiceminister Katarzyny Lubnauer oraz zastępcy dyrektora IBE dr Tomasza Gajderowicza.
Transmisja: 👇https://t.co/KFmysUB6p3
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) January 16, 2025
Zaznaczyła, że siła nauczycieli polega na tym, że są najlepiej przygotowani do swojego zawodu a ich wiedza i kompetencje nie są podważane.
– Reforma ma objąć szereg obszarów: wiedza, kompetencje, sprawczość w podstawie programowej; wzmocnienie nauczycieli; wspierające ocenianie; mądre egzaminy; zmiana w formie i treści egzaminów; wspomaganie pracy szkół; usprawnienie procesów monitorowania i wspieranie ewaluacji pracy szkoły; wsparcie roli wychowawczej szkoły; zmiany w procesach tworzenia podręczników i wymagania realizacji profilu absolwenta; redefinicja autonomii; więcej elastyczności i odpowiedzialności dla szkół i nauczycieli – wyliczała Katarzyna Lubnauer.
Rada im. KEN – jak przekazano – będzie składać się z niezależnych interesariuszy systemu edukacji. W jej skład weszli nauczyciele, przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli, kadry kierowniczej oświaty, przedstawiciele nauki, organizacji społecznych, pracodawcy i przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządów oraz eksperci edukacyjni.
Do głównych zadań Rady należy m.in. bieżąca konsultacja założeń i kluczowych elementów profilu absolwenta/absolwentki, tj. opisu kompetencji, wiedzy i umiejętności osoby kończącej dany etap edukacji. Rada będzie także analizować kluczowe regulacje systemu oświaty, w tym m.in. podstawy programowe. Inne zadania to: wytyczanie kierunków zmian i formułowanie rekomendacji dotyczących oczekiwanych rezultatów reformy, konsultacje planu i harmonogramu jej wdrażania oraz doradztwo w zakresie doboru narzędzi i sposobów efektywnego wsparcia nauczycieli w tym procesie.
Powołanie do Rady otrzymały m.in Urszula Woźniak, wiceprezes ZG ZNP oraz Dorota Obidniak, koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej i projektów edukacyjnych w ZG ZNP.
Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora IBE podkreślił, że pomysły na zmiany w edukacji muszą wychodzić od nauczycieli w regionach. – Podstawy programowe to tylko ułamek tego, co chcemy zmienić w oświacie – Rada będzie formułowała rekomendacje, opiniowała propozycje rozwiązań i wspierała cały harmonogram reformy” – wyjaśniał Gajderowicz.
Tomasz Gajderowicz: zaprosiliśmy do składu Rady ds. reformy nauczycieli, środowisko naukowców, ludzi, którzy są najbliżej systemu oświaty. pic.twitter.com/uB9xKCCuT4
— IBE PIB (@ibe_edu) January 16, 2025
– Rada ma opiniować konstruktywnie, tzn. nie będzie mówiła, że coś się jej nie podoba ale będzie mówiła dlaczego, na podstawie konkretnych danych. Taki proces toczy się w wielu krajach. Świat się zmienia i musimy za nim nadążać. Będziemy dbać o to, żeby polska szkoła nadal była najlepsza. Jest wiele do poprawienia – tłumaczył prof. Marciniak
Zarówno MEN jak i IBE zaznaczyli, że w reformie kluczowy będzie udział ekspertów, by zmiany w jak najmniejszym zakresie miały charakter polityczny. Komunikat MEN na temat powołania Rady można znaleźć tutaj
Przypomnijmy, że zmiany podstaw programowych mają wejść do szkół już 1 września 2026 r. – wtedy wejdzie w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i nowa podstawa programowa dla uczniów klas pierwszych i czwartych szkół podstawowych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół podstawowych (w roku 2027 klasy drugie i piąte, w roku 2028 klasy trzecie i szóste, w roku 2029 klasy siódme, w roku 2030 klasy ósme).
Z dniem 1 września 2027 r. nowe podstawy programowe zaczną obowiązywać w szkołach ponadpodstawowych i obejmą uczniów klas pierwszych. W kolejnych latach reformą zostaną objęte kolejne roczniki szkół ponadpodstawowych (w roku 2028 klasy drugie, w roku 2029 klasy trzecie, w roku 2030 klasy czwarte, a w roku 2031 klasy piąte).
– Jaskółki zmian to edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna od września 2025 – zapowiadała wcześniej Katarzyna Lubanuer.
(GN)
IBE i MEN podsumowały dotychczasowe konsultacje i pokazały Profil Absolwenta i Absolwentki 2.0
Profil absolwenta. Dr Tomasz Gajderowicz: Wsparcie nauczyciela jest jednym z kluczowych kierunków