Co jest największym problemem w Waszym środowisku? Co zmienił kwietniowy strajk? Czy sytuacja nauczycieli poprawi się w najbliższym czasie i z czego można czerpać nadzieję? Sonda Głosu
Trzeba działać i mieć odwagę
Marta Nazimek-Kolano,
nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i etyki, delegatka z Małopolski, członkini Centralnego Klubu Młodego Nauczyciela:
– Mnie bardzo mocno w zawodzie nauczyciela trzyma Związek. ZNP daje mi nadzieję na to, że będzie lepiej, że wywalczymy to. Myślę, że to jest kwestia uporu i długoterminowego działania, ale wierzę że przyjdzie czas, kiedy nam się to uda. Mam też nadzieję, że zmieni się świadomość społeczeństwa. Ona już się powoli zmienia. Rodzice inaczej zaczęli postrzegać nas, nauczycieli, przestajemy być dla nich „darmozjadami”, bo takie opinie wcześniej można było usłyszeć. (…)
Mówmy głośno o problemach edukacji
Anna Zając,
delegatka z Warszawy, nauczycielka języka angielskiego w szkole podstawowej:
– Nadzieję na zmiany czerpię przede wszystkim z tego, że zaczęła się debata o edukacji, że nasz kwietniowy strajk wcale – wbrew temu, co twierdzą niektórzy – nie poszedł na marne. Zaczęliśmy rozmawiać i ten głos nauczycieli stał się słyszalny. To prawda, że obecna, trudna sytuacja polityczna nam nie sprzyja. Ale myślę, że to nie będzie trwać wiecznie. System edukacji sypie się i jeśli nic się nie zmieni, to po prostu się zawali. (…)
Wśród młodych narasta bunt
Tomasz Wilczyński, delegat z Krakowa, wiceprezes Okręgu Małopolskiego ZNP:
– Przede wszystkim musi się coś zmienić. Obecna władza przyzwala, niestety, na degradowanie naszego zawodu i poprzez szkodliwe zmiany w systemie edukacji doprowadza do tego, że zawód nauczyciela stacza się po równi pochyłej. Tak dalej być nie może. Wśród młodych nauczycieli narasta bunt, bo chcielibyśmy być szanowani, chcielibyśmy, żeby była szanowana nasza praca, tak jak to miało miejsce kiedyś w naszym zawodzie. W pojedynkę trudno jednak coś zdziałać. W grupie jesteśmy w stanie osiągnąć więcej. Wiem to ze swojego doświadczenia. Stąd moja działalność w Związku. (…)
Rozmawiał: Jarosław Karpiński
Więcej – tylko w GN nr 49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 49/2019:
- Pełnym Głosem: Brawo uczniowie, brawo nauczyciele
- Felieton: Głosowanie doskonałe
- Kiedy Sejm zajmie się nauczycielskimi wynagrodzeniami?
- PISA: Oto test prawdy
- Rozmowa: Pracy mamy wiele
- Rozmowa: Chcemy wzmocnić oddziały
- PISA: Finlandia znajduje się w ścisłej edukacyjnej czołówce w Europie i na świecie
- Seminarium. Niskie pensje i brak rąk do pracy to codzienność w całej Europie
- Rząd zmienia reguły Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
- Uczeń ma prawo uczyć się sam w szkole
- 152. rocznica urodzin Marszałka Józefa Piłsudskiego, honorowego członka ZNP
- Destrukcja finansów i cięcia w oświacie – budżety samorządów spinane agrafką
- Forum Klubów Młodego Odkrywcy – czym są KMO i jak założyć klub w szkole?
- Specjaliści alarmują: nasze dzieci należą do najszybciej tyjących na świecie
- Konsekwencje reformy oświaty i tzw. podwójnego rocznika. Seminarium pod egidą RPO
- Praca nauczycielki. Od rana w przedszkolu, potem w supermarkecie…
- W świecie emocji. Jak uczymy się złości?
- Szkoła ponadpodstawowa: „Oswajanie” nowej podstawy programowej (4)
- Awans zawodowy: Bądź dobrym opiekunem cz. II
- Bliżej prawa: Ustalanie zajęć i wynagrodzenie
- Pytania do eksperta: Cofnięcie zgody na uzupełnianie etatu