Casus. Uprawnienia do odprawy emerytalnej pracowników szkół – nienauczycieli


Pracownik szkoły ma prawo do odprawy emerytalnej u każdego pracodawcy, jeżeli odrębnie spełnia warunki do przejścia na emeryturę i jego stosunek pracy ustanie w związku z przejściem na to świadczenie

Zatrudnieni w szkołach pracownicy administracji i obsługi mają inaczej niż nauczyciele określone prawo do odprawy emerytalnej lub rentowej. Prawo do tego świadczenia oraz jego wysokość określa ustawa o pracownikach samorządowych. Niestety, dyrektorzy, którzy częściej ustalają prawo do emerytury nauczycielom, nierzadko odwołują się właśnie do tych zasad przy ustalaniu odpraw pracownikom administracji i obsługi.

 

Casus

„Od 37 lat pracuję równolegle w liceum (obecnie przekształcone w zespół szkół) na 3/4 etatu i w sąsiednim technikum na 1/2 etatu na stanowiskach administracyjnych. Od 1 września chcę odejść na emeryturę, rozstając się z obydwiema szkołami, ale okazuje się, że są problemy. Dyrektorka liceum oświadczyła, że otrzymam odprawę, jeżeli przyniosę zaświadczenie z technikum, że tam jej nie otrzymam. Ponadto zastanawia się, czy jest możliwe rozwiązanie umowy za porozumieniem stron i skłania mnie do złożenia trzymiesięcznego wypowiedzenia. Twierdzi, że przy przejściu na emeryturę umowę o pracę powinien wypowiedzieć pracownik.

Ostatnio dowiedziałam się, że aby otrzymać odprawę, muszę przynieść z ZUS zaświadczenie, że wystąpiłam z wnioskiem o przyznanie mi emerytury. Nie wiem, czy powinnam wystąpić z wnioskiem o odprawę emerytalną do technikum, czyli mojego drugiego miejsca pracy. Dostaję także różne informacje na temat składki ZUS i podatku dochodowego od odprawy emerytalnej”.



(…)

 

Teresa Konarska

 

Cały tekst – GN nr 33-34 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2021: