Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (17)


Zadawanie pytań uczniom i uczennicom jest jednym ze skuteczniejszych sposobów budzenia ich ciekawości, koncentrowania uwagi, mobilizacji i prowadzenia do rozwiązywania problemów

W tym odcinku piszę o pytaniach. Zarówno tych, które nauczycielka/nauczyciel zadaje uczniom i uczennicom (i to nie w celu odpytania, lecz wzbudzenia u nich myślenia w procesie edukacyjnym), jak i tych, które uczeń/uczennica może zadawać sobie, by polepszyć efekty swojego uczenia się. „Wiele umiejętności wyższego rzędu, potrzebnych przy uczeniu się przez pytanie, pojawia się na listach kompetencji XXI w., w tym formułowanie pytań, ocena dowodów, myślenie krytyczne oraz poszukiwanie informacji zwrotnej i zasobów” – piszą autor i autorki „Jak się uczymy” (Schwartz, Tsang, Blair, 2017, s. 154)

 



(…)

 

Tomasz Garstka, psycholog

 

Cały tekst – GN nr 33-34 (e-wydanie)

 



Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2021: