O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (10)


Po 10 miesiącach zgłębiania tajemnic ludzkiego głosu nadszedł czas na podsumowanie. Ambicją tego cyklu było zwracanie uwagi, podpowiadanie, rozszerzanie perspektywy

W poprzednich częściach zajmowaliśmy się konkretnymi zagadnieniami, takimi jak oddech, fonacja, wpływ schorzeń gastrycznych na głos czy optymalizacja warunków pracy. Podsumowanie to najlepszy moment na przedstawienie listy zasad higieny głosu i zaproponowanie literatury, która pomoże w dbaniu o możliwości wokalne na co dzień.

Dekalog pracy głosem

  1. Używaj głosu z poszanowaniem zasad prawidłowej emisji – to najważniejsza, choć dla niektórych najmniej oczywista zasada. Często upatrujemy problemu w czynnikach zewnętrznych i próbujemy zmieniać wszystko wokół siebie – akustykę sali, poziom wilgotności powietrza itd. Jeżeli jednak przeciążamy głos, nasze wysiłki pójdą na marne. Warto przypomnieć sobie, o czym była mowa na początku cyklu – najważniejsze jest rozluźnienie. Swobodna fonacja, unikanie zacisków, opanowanie prawidłowego toru oddechowego i praktykowanie miękkiego nastawienia głosowego (tzw. miękkich ataków) to składniki prawidłowej emisji głosu!


(…)

 

Kacper Gugała

 

Więcej – Głos Nauczycielski nr 33-34 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 33-34/2021: