Badania naukowe nie potwierdziły skuteczności wielu metod nauczania i uczenia się, o których mówi się, że „działają”. Jeśli już mamy rekomendować jakąś metodę wspomagającą uczenie się, to jest nią tworzenie map myśli
Czytelniczki i Czytelnicy zauważyli zapewne, że opierając się na dowodach, trudno popaść w ślepy zachwyt nad metodami nauczania i uczenia się oraz rzetelne rekomendacje zastąpić reklamą obiecującą cuda. Na przykład omawiane w poprzednich odcinkach tego cyklu metody o dużym – i być może niedostatecznie wykorzystywanym w szkołach – potencjale, mają swoje ograniczenia w nauczaniu. Tak jest z metodą projektów, nauczaniem eksploracyjnym („drogą samodzielnych odkryć”) czy aktywnego uczenia się z tekstu czytanego ze zrozumieniem (metoda SQ3R)*.
Nie ma doskonałych (idealnych) metod nauczania i uczenia się, a poza tym na wyniki szkolne wpływają również inne czynniki (motywacja ucznia/uczennicy, jego/jej systematyczność i zaangażowanie, stosunek do edukacji, niepopadanie w złudzenie „już to wiem” itp.). Wydaje się jednak, że jeśli rekomendować jakąś metodę wspomagającą uczenie się, to w pierwszej kolejności należy wymienić tworzenie map myśli (ang. mind mapping).
(…)
Tomasz Garstka,
Psycholog
Więcej – tylko w Głosie! ( nr 26, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 26/2019:
- Pełnym głosem. Tracimy wszyscy
- Felieton. Nabieramy
- Koniec lekcji w szkołach. Świadectwa rozdane, czas na wakacje
- Zarząd Główny ZNP. Stary i nowy rok szkolny z protestem…
- Coś w nich pękło, coś się skończyło. Nauczyciele odchodzą z zawodu
- Trzymała mnie adrenalina. Dłużej się nie dało
- Nikt z kolegów nie powiedział mi: „Iwona, zastanów się i zostań”…
- Pani Zalewska powinna odpowiedzieć za to, co zrobiła z polską szkołą
- Spór o nadgodziny – sukces nauczycieli z Krotoszyna
- Olsztyn. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Warmińsko-Mazurskiego ZNP
- Ważnym orężem jest dla nas prawo do opiniowania arkuszy organizacyjnych
- Zielona Góra. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Lubuskiego ZNP
- Podstawą rozwiązywania problemów jest dialog
- Jest coś schizofrenicznego w tym, co się stało z polskimi szkołami w ostatnich trzech latach
- Poprawka w sierpniu. Co możemy doradzić uczniowi i jego rodzicom? Jak umiejętnie wspierać?
- Młodzież z 38 szkół z Mazowsza wcieliła się w rolę naukowców
- Epoka cyfrowa w nauczaniu języka angielskiego
- Awans zawodowy. Uwaga! (Nad)interpretacja!
- „Mózg ćwiczy”. Jak skłonić nasz umysł do nieco cięższej pracy?