Na to, jaki styl przywiązania rozwinie dziecko, zasadniczy wpływ mają rodzice (opiekunowie). Nauczyciele z pewnością nie mogą ich zastąpić. Możemy jednak wspierać rozwój prawidłowego, bezpiecznego stylu
Wyniki wielu badań nad czynnikami kształtującymi styl przywiązania u dzieci wskazują, że szczególnie ważne dla jego kształtowania są najwcześniejsze lata życia dziecka. Badano tu zwłaszcza wpływ jakości relacji matka – dziecko i ustalono, że najistotniejszymi wymiarami matczynej opieki wpływającymi na kształtowanie się takiego a nie innego stylu są:
>> szybkie reagowanie na okazywany przez dziecko stres;
>> umiarkowana i odpowiednia stymulacja dziecka (a więc taka, która nie powoduje ani deprywacji jego potrzeb, ani przestymulowania);
>> synchronizacja w interakcji matka – dziecko;
>> ciepło i zaangażowanie w opiekę nad dzieckiem.
Stwierdzono np., że styl unikający rozwija się u dziecka na gruncie intruzywności, nadmiernej kontroli i zbyt dużej stymulacji dziecka przez rodzica, a styl lękowo-ambiwalentny – w efekcie obojętności na potrzeby dziecka i braku zaangażowania w opiekę nad nim.
Jednak, choć na rozwój stylów przywiązania u dzieci kluczowy wpływ mają rodzice, to badania pokazują, że dzieci, zwłaszcza nieco starsze, rozwijają przywiązanie także wobec opiekunów spoza grona rodzinnego – i te relacje również mają istotny wpływ na kształtowanie się stylu przywiązania dziecka. Może to mieć szczególne znaczenie właśnie dla dzieci, które nie mogą rozwinąć stylu bezpiecznego w domu rodzinnym; nawet jeśli ta relacja (np. z panią w żłobku) będzie tylko namiastką rodzicielskiej, to jednak może pokazać dziecku wartościową alternatywę i dać oparcie. To jeden z powodów, dla którego tak ważna jest stałość zatrudnienia osób pracujących w obszarze opieki nad dziećmi.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – GN nr 9 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9/2020:
- Pełnym głosem. Bądź gotowy na krytykę
- Felieton. Uczniowie chcą być eko
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych. ZNP przedstawił własne propozycje poprawienia przepisów
- Zakaz walki o „własne interesy”. Tzw. kodeksy etyczne nawet w co piątej szkole
- ZNP: Publikacja imiennych list z zarobkami narusza dobra osobiste!
- GIS odradza podróże do północnych Włoch. Koronawirus coraz bliżej
- Choinka z butelek, bałwan z balotów. Tak nauczyciel uczy o zmianach klimatu
- Burmistrz Michałowa: będą u nas uczyć gwiazdorzy disco polo
- Nauczyciele w wielu krajach walczą o wyższe płace, czasem muszą także walczyć o swoje bezpieczeństwo
- Może nie będziemy już bogatym samorządem
- Muzeum Historii Polski przypomina bohaterki ruchu niepodległościowego
- Zawsze pracowałam z dziećmi i młodzieżą „wymagającą”
- CBOS: Samopoczucie psychiczne najsilniej kształtuje sytuacja materialna
- Centrum Nauki Kopernik – Galaktyka kobiet, 8 marca 2020 r.
- Awans zawodowy. Czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- Lepsza Edukacja 2020. Spotkaliśmy się we Wrześni
- Casus. Ustalanie tygodniowego wymiaru zajęć
- Urlop zdrowotny a wypoczynkowy w placówce nieferyjnej