„My jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy”. Międzynarodowa konferencja organizowana przez ZNP objęta patronatem polskiej prezydencji w Radzie UE

Już po raz trzeci Związek Nauczycielstwa Polskiego organizuje międzynarodową konferencję w rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Tytuł tegorocznej konferencji brzmi: „My jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy”. Wydarzenie odbędzie się 27-28 stycznia br. i jest związane z 80. rocznicą wyzwolenia KL Auschwitz.

Patronat przyznany przez ministra ds. Unii Europejskiej oznacza, że informacja o wydarzeniu zostanie zamieszczona na oficjalnej stronie polskiej prezydencji w Radzie UE:

https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/prezydencja/patronaty-polskiej-prezydencji/

Konferencja już wcześniej została objęta patronatem Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International, EI) oraz Ministra Edukacji.

Związek organizuje konferencję poświęcona rocznicy wyzwolenia KL Auschwitz w ramach projektu realizowanego od 2008 r. przez związki zawodowe nauczycieli z Izraela (ITU), Niemiec (GEW i VBE) i Polski (ZNP). Co dwa lata nauczyciele z naszych organizacji spotykają się, by wymieniać doświadczenia i dzielić się pomysłami na to, jak prowadzić lekcje o Holokauście, antysemityzmie i faszyzmie w swoich szkołach. Jednocześnie 27 stycznia biorą udział w obchodach wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau. Seminaria każdorazowo odbywają się we współpracy ze specjalistami z Muzeum Auschwitz.

Natomiast co pięć lat, w tzw. okrągłą rocznicę wyzwolenia obozu, ZNP organizuje międzynarodową konferencję pod auspicjami światowej federacji nauczycielskich związków zawodowych Education International (Międzynarodówki Edukacyjnej). Wówczas do związkowców z Polski, Niemiec i Izraela dołączają nauczyciele z innych krajów i kontynentów.

Związek zwraca uwagę, że w 2025 r. obchodzimy nie tylko 80. rocznicę wyzwolenia Auschwitz, ale także 25. rocznicę przyjęcia Deklaracji Sztokholmskiej przez Międzynarodowy Sojusz na rzecz Pamięci o Holokauście (IHRA), w skład którego wchodzi 35 krajów, w tym Polska. Stowarzyszenie opracowało także wytyczne do nauczania o Holokauście.

Tytuł tegorocznej konferencji brzmi: „My jesteśmy pamięcią. Nauczanie historii to nauka rozmowy”. Skąd taka idea spotkania?

„Holokaust dla młodych ludzi to odległa historia, źródłem wiedzy o niej stają się coraz częściej media społecznościowe. (…) Uczniowie coraz częściej obcują tylko tzw. popową wersją historii II wojny, dostarczaną przez filmy i lektury, których rzetelność historyczna nie ma wiele wspólnego z faktami” – czytamy w informacji Związku. Dlatego tak ważna jest właściwie realizowana edukacja historyczna.

Dziś cały świat patrzy na Auschwitz… „Nie bądź obojętny!”

Jak informuje Związek celem konferencji, oprócz wspólnego uczczenia pamięci Ofiar jest zastanowienie się nad:

  • koniecznością odejścia od nauczania historii ufundowanego na XIX-wiecznym modelu historiozofii;
  • możliwością rewizji tego modelu, obejmującą np. cały Europejski Obszar Edukacyjny;
  • szansą zmiany tego modelu w Polsce, w związku z rozpoczęciem się prac nad nową podstawa programową.

„Celem projektu jest również wymiana doświadczeń i dobrych praktyk między nauczycielami a instytucjami (miejscami pamięci) organizującymi edukację o Holokauście” – przypomina Związek.

„Poprzez swoje działania nauczycielskie związki zawodowe wysyłają jasny i widoczny komunikat pokazujący ich narodowe i międzynarodowe zaangażowanie w promowanie edukacji na rzecz tolerancji, szacunku dla innych istot ludzkich, rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy oraz promowania wspólnego życia ludzi i narodów w pokoju – bez względu na jakiekolwiek różnice religijne lub etniczne” – podkreślają organizatorzy.

Nauczyciele w „fabryce śmierci”. ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz

W programie konferencji odbywającej się w Krakowie przewidziano m.in. wykład wprowadzający „Chrońmy fakty. W kierunku zmian w nauczaniu historii” oraz dyskusje panelowe: „Pamięć i pedagogika. Różne koncepcje nauczania historii”, „Z okruchów powstały” i „Nauczanie z wykorzystaniem artefaktów”. Odbędzie się także Okrągły stół: Dzielenie się pamięcią – o tym jakie refleksje towarzyszą nam przed wyjazdem do Muzeum Auschwitz.

Uczestnicy wydarzenia odwiedzą Muzeum z przewodnikiem. Na jego terenie nastąpi upamiętnienie ofiar, w tym m.in. złożenie kwiatów i zapalenie zniczy pod pomnikiem Birkenau przez delegacje związkowe.

W Krakowie nauczyciele uczestniczący w konferencji zobaczą m.in. Kazimierz – dawną dzielnicę żydowską. Wspólnie będą śledzić także transmisję obchodów 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz.

(DK, GN)

W czwartek – 27 stycznia – obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu

„Przeszłość jest kluczem do zrozumienia teraźniejszości”. XXXIX Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju

Wręczono Nagrody POLIN 2024. Pielęgnują pamięć o historii polskich Żydów

75. rocznica wyzwolenia. Pamięć o nauczycielach zamordowanych w KL Auschwitz. Jednym z nich był Marian Batko

„Żydowska Organizacja Bojowa rozpoczęła nierówną walkę”. Aleksander Kamiński tak pisał o Powstaniu w Getcie…