Nadzwyczajny stres przy rekrutacji, wakacje spędzone pod znakiem lęku o to, do jakiej szkoły trafi się we wrześniu, teraz lekcje na dwie zmiany… A to jeszcze nie koniec problemów dzieci z podwójnego rocznika…
Na systemowe badania psychologicznych i społecznych konsekwencji kumulacji roczników w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych prawdopodobnie musimy poczekać. Dopiero wtedy będziemy mieć realny obraz skali problemu. Jednak już teraz rodzice uczniów, a także opiekujący się nimi specjaliści (psychologowie, psychoterapeuci) donoszą o szczególnie nasilonych i dotkliwych konsekwencjach przewlekłego stresu, jakie ich zdaniem są częstsze u młodzieży z objętych kumulacją roczników w porównaniu z wcześniejszymi rocznikami (czytaj też wywiad – s. 15).
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – tylko w Głosie! (nr 35, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35/2019:
- Pełnym głosem. T jak trudny. Alfabet 2019/2020
- Felieton. Rok szkolny po polsku
- Nowy rok, nowy protest. Nauczyciele zdecydują o jego formie
- WYWIAD TYGODNIA. Nie rezygnujemy z protestu i naszych postulatów. TAK dla wyższych płac, NIE dla wyższego pensum
- Zespół ds. statusu. MEN wróci do pomysłu likwidacji średnich?
- Rząd spycha finansowanie oświaty na gminy
- SONDA GŁOSU. „Podwójny rocznik”: przybyło uczniów i klas, odwołania wciąż są rozpatrywane
- Nauczyciele w obliczu wojny: jedność i siła
- Najbliższe tygodnie dyrektorzy i nauczyciele spędzą na lekturze przepisów
- Poprawa sytuacji w oświacie wciąż jest możliwa. Jak znaleźć motywację do dalszej walki?
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (1)
- Każda reforma szkolna powinna być szeroko konsultowana, żeby nie wzbudzać dodatkowych lęków
- Psychoterapia w szkole. Techniki pracy z gniewem
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Casus. Umowa stażowa a awans na nauczyciela kontraktowego
- Kadry w oświacie. Bez odszkodowania, ale z wyższym zasiłkiem…